Schepen
Eric Janssens

Ons plan

We bevorderen de verkeersleefbaarheid in onze gemeente. We actualiseren het mobiliteitsplan en werken een parkeerbeleid uit.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Vervoerregio Mechelen:

  • Opmaak regionaal mobiliteitsplan Mechelen - 2023
  • Invoering nieuw vervoernet 2021 - kwartaal 3 2023
  • Uitwerking van de Hoppin-punten die vastgelegd werden door de vervoerregio - 2023 en volgende

Gemeentelijk mobiliteitsplan:

  • Evaluatie huidig gemeentelijk mobiliteitsplan - kwartaal 1 2023

Parkeerbeleid:

  • Uitwerken parkeerbeleid in het kader van de dorpskernvernieuwing - lopende
  • Doortrekken van een uniform parkeerbeleid naar de overige kernen van de gemeente - 2023

Mobiliteitscoördinatiecentrum (MCC) - Vlot:

  • Oprichting mobiliteitscoördinatiecentrum i.s.m. Stad Mechelen, de provincie Antwerpen en departement Omgeving - kwartaal 2 - afgerond
  • Verdere uitbouw van het MCC i.s.m. het aangestelde studiebureau - project is lopende voor 3 jaar

Toegankelijke haltes

  • Goedkeuring charter Masterplan toegankelijke haltes - kwartaal 4 2021 - afgerond
  • Deelname (opstart) aan het coachingstraject 'Masterplan toegankelijke haltes' - kwartaal 4 2021 - afgerond
  • Screening haltes door Inter - kwartaal 2 en 3 - afgerond
  • Actieplan 'toegankelijke haltes - kwartaal 4 2022 - afgerond
  • Uitvoering actieplan - 2023 tot 2030

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

Vervoerregio Mechelen

  • Opmaak regionaal mobiliteitsplan Mechelen (RMP)

De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan doorloopt verschillende fasen. De oriëntatienota en de synthesenota werden reeds goedgekeurd in 2021. Met de synthesenota schetst de Vervoerregio Mechelen een perspectief voor 2030 met doorkijk naar 2050. Een van de volgende stappen in het proces rondom het RMP is het actieplan. In het actieplan worden de concrete projecten uit het definitieve beleidsscenario in de tijd gezet voor uitvoering, inclusief de relevante actoren. De acties worden na de keuze voor een definitief beleidsscenario verder geconcretiseerd. Dit traject is mede afhankelijk van een andere belangrijke vervolgstap, namelijk het onderzoek naar de milieueffecten.
In het vierde kwartaal van 2022 werd een keuze voor beleidsscenario gemaakt, een eerste aanzet voor de opmaak van het actieplan werd gegeven. In het eerste en tweede kwartaal van 2023 wordt de eindnota van het regionaal mobiliteitsplan, de actietabel en een overzicht van de vastgelegde hoppinpunten verwacht. 

  • Uitwerken Hoppin-punten

In 2021 werd er in de Vervoerregio Mechelen gewerkt aan een unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten. Voor Sint-Katelijne-Waver zijn de Markt en het station opgenomen als Hoppinpunt. Met deze nota zal het voor de gemeente mogelijk zijn om subsidies aan te vragen bij de realisatie van deze punten. 

Voor het station zal er gekeken worden om dit te realiseren in combinatie met de heraanleg/verlegging van de fietsostrade. Voor de Markt zal dit later bekeken worden.

In kader van de dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver zal de Wissel opgenomen worden als buurthoppin punt. Dit zal vorm krijgen samen met de heraanleg.

Vanuit het bestuur zijn ook een aantal hoppinpunten naar voor geschoven op lokaal niveau. Dit wordt verder bekeken door de vervoerregio. Voor de lokale punten op netwerklogica zullen ook subsidies aangevraagd kunnen worden.

Dit wordt verder uitgewerkt in 2023.

  • Invoering nieuw vervoernetwerk 2022

In 2021 werd het nieuwe netwerk van De Lijn afgeklopt in de Vervoerregio Mechelen. Op Vlaams niveau moet dit nu verder goedgekeurd worden voor uitvoering. Dit loopt vertraging op. De invoering wordt verwacht in de zomer van 2023.

Gemeentelijk mobiliteitsplan

  • Evaluatie huidig gemeentelijk mobiliteitsplan (sneltoets)

Het gemeentelijk mobiliteitsplan is aan vernieuwing toe. Een sneltoets dient hiervoor eerst uitgevoerd te worden. De sneltoets heeft als doel het huidige mobiliteitsplan te toetsen op zijn actualiteitswaarde en richting te geven aan het toekomstige gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Het departement mobiliteit en openbare werken heeft in 2021 geadviseerd om te wachten met het uitvoeren van de sneltoets tot het regionaal mobiliteitsplan meer vorm zou krijgen. In de loop van 2022 heeft departement MOW ons laten weten dat hiermee gestart kan worden daar het regionaal mobiliteitsplan vorm krijgt. Dit wordt verder opgenomen in 2023.

  • Verbreden, verdiepen of vernieuwen van het huidige mobiliteitsplan

De evaluatie van het mobiliteitsplan zal intern worden uitgevoerd om te kijken hoe het regionaal mobiliteitsplan en het gemeentelijk mobiliteitsplan zich verhouden ten opzichte van elkaar. Dit wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023.

Parkeerbeleid

In kader van de dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver werd een parkeerstudie uitgevoerd en gewerkt aan een nieuw uniform parkeerbeleid. Begin 2022 is er gewerkt aan een parkeerbeleid voor Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Het was de bedoeling om dit beleid samen met het definitief ontwerp van dorpskernvernieuwing Waver goed te keuren in het derde kwartaal van 2022. Daar het ontwerp nog niet definitief goedgekeurd is, is ook het parkeerbeleid nog niet finaal. 

Het vastleggen van het parkeerbeleid voor Waver is voorzien in het begin van 2023. Nadien zal gekeken worden of dit kan doorgetrokken worden naar de rest van Sint-Katelijne-Waver.

Mobiliteitsmakelaar - Mobiliteitscoördinatiecentrum

In het GRUP Regionaalstedelijk Gebied Mechelen kwam naar voor dat er ten gevolge van de stijgende mobiliteit een te groot effect is op de luchtkwaliteit. Omdat er in de regio heel wat verkeersgenererende activiteiten en ontwikkelingen plaatsvinden (Veiling Zuid, woongebied Maanhoevevelden, …), zal er in de regio een mobiliteitscoördinatiecentrum opgericht worden om mee te zoeken naar oplossingen voor de verschillende mobiliteitsproblemen die zich aanbieden. Het mobiliteitscoördinatiecentrum wil dit realiseren met het opstellen van ‘zachte’ maatregelen (mobiliteitsmanagementmaatregelen of MMC) en deze uit te dragen op het terrein naar de specifieke doelgroepen met een primaire focus op woon-werkverkeer. In eerste instantie zal het MCC zich richten tot bedrijven en later zal het zich focussen op scholen en nieuwe woonontwikkelingen.

In 2021 werd hiervoor een samenwerking goedgekeurd tussen departement Omgeving, de provincie Antwerpen, stad Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. In het eerste kwartaal van 2022 werd een studiebureau (Traject) aangesteld. Het MCC heeft de naam 'Vlot' gekregen en is in het tweede kwartaal van start gegaan. Vanuit Vlot werden er reeds verschillende bedrijven gecontacteerd. Als gemeente hebben wij zelf beroep gedaan op de dienstverlening van VLOT om een audit van onze fietsinfrastructuur te laten uit te voeren. 

Bij het begin van het tweede kwartaal 2023 zal het project VLOT geëvalueerd worden. Indien dit positief is, zal dit verlengd worden.

Toegankelijkheid gemeente

Binnen wegenisdossiers wordt er gestreefd om de openbare weg zoveel mogelijk toegankelijk te maken voor iedere weggebruiker. Hiermee verhogen we de bereikbaarheid in de gemeente. Hierbij zal er ook steeds nagegaan worden welke haltes voor het openbaar vervoer toegankelijk aangelegd kunnen worden (Wilsonstraat, Berlaarbaan, Dijk, ..).

In 2021 ondertekenende de gemeente het charter 'toegankelijke haltes' om tegen 2030 50% van de haltes op gemeentewegen toegankelijk aan te leggen.

De gemeente Sint-Katelijne-Waver werd geselecteerd om deel te nemen aan het gratis "coachingstraject "masterplan toegankelijke haltes" i.s.m. Inter Vlaanderen. In het eerste en tweede kwartaal van 2022 werden de bushaltes door Inter gescreend. Op het einde van het tweede kwartaal heeft Inter hiervan de resultaten meegegeven. In het vierde kwartaal werd er een actieplan voor toegankelijke haltes opgemaakt en goedgekeurd. Dit zal verder uitgewerkt en uitgevoerd worden in 2023 en de jaren nadien. 

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Gemeentelijk mobiliteitsplan:

  • Budget werd verschoven naar 2023

Vervoerregio Mechelen:

  • Budgetten worden grotendeels voorzien vanuit Vlaanderen.
  • Voor de realisatie van de hoppinpunten is er voor 2023 een budget voorzien (investering en opbrengst). Voor de jaren nadien zal dit opnieuw bekeken moeten worden. 

Mobiliteitsmakelaar - Mobiliteitscoördinatiecentrum:

  • Dit project zal over 3 jaar lopen en is opgestart in het voorjaar van 2022. Budgetten zijn voorzien volgens de vooropgestelde budgetsleutel door de provincie. Voor 2022 was er een kost van €13.072,84.

Toegankelijke halte:

  • Voor 2023 is reeds budget voorzien. Voor de jaren nadien zal dit opnieuw bekeken moeten worden in kader van het actieplan.

Jaarrekening 2022

Jaarrekening 2022 Huidig Krediet 2022 Uitgaven 2022 Ontvangsten 2022
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver
Exploitatie
Uitgaven
61 - Werkingskosten 14.177,00 13.072,84 0,00
Totaal Uitgaven 14.177,00 13.072,84 0,00
Totaal Exploitatie -14.177,00 -13.072,84 0,00
Investering
Uitgaven
21 - Plannen en studies 0,00 0,00 0,00
22 - Infrastructuur 0,00 0,00 0,00
Totaal Uitgaven 0,00 0,00 0,00
Totaal Investering 0,00 0,00 0,00
Totaal Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver -14.177,00 -13.072,84 0,00