Schepen
Bart De Boeck
Jeroen Baeten

Ons plan

We nemen een actieve regierol op inzake klimaatbeleid en ondernemen zelf acties. Daarnaast geven we ook mee vorm aan de energietransitie.

Tijdpad & mijlpalen

O

Tijdpad & mijlpalen

EPC's:

  • Uit te voeren in 2021 - uitgevoerd
  • Geen verdere acties deze legislatuur

Energieboekhouding:

  • Deze wordt jaarlijks opgemaakt.
  • Opmaak energieboekhouding via gegevens Vlaams Energie Bedrijf - tot en met 2021.
  • Opmaak energieboekhouding via e-Lyse tool (Fluvius) - vanaf 2022.
    Het plaatsen van digitale meters voor waterverbruik (Pidpa) dient nog uitgerold te worden. Momenteel loopt een proefproject in Aarschot.

See2do en Thermoscan naar Renofan:

  • Scanning en afronding (See2Do) - kwartaal 3 2020 tot kwartaal 1 2021 - uitgevoerd
  • Verderzetting project via Thermoscan naar Renofan - kwartaal 1 2021 - uitgevoerd
  • Selecteren wijk "Tuinwijk" i.p.v. algemene uitwerking - kwartaal 2 2021 - uitgevoerd
  • Scan Tuinwijk - kwartaal 4 2021 - uitgevoerd
  • Verwerking resultaten en terugkoppeling naar bewoners - kwartaal 1 en 2 2022 uitgevoerd
  • Selecteren nieuwe wijk "Schranswijk" en tevens deel Pasbrug - kwartaal 2 - uitgevoerd
  • Informeren wijken - kwartaal 3 2022 - uitgevoerd
  • Scan wijken – kwartaal 4 2022 - in uitvoering
  • Verwerking resultaten en terugkoppeling naar bewoners - kwartaal 1 en 2 2023

Samenaankoop regentonnen:

  • Organisatie samenaankoop regentonnen - 2021 – uitgevoerd
  • Organisatie samenaankoop regentonnen - 2023

Energie-efficiëntiemaatregelen en groene stroom:

  • Indienen subsidiedossiers voor de energie-efficiëntiemaatregelen en plaatsing van zonnepanelen op de gemeentelijke werkplaatsen en school Dijkstein samen met de schuldvorderingsvraag - kwartaal 2 2022
  • Opmaak plan om tegen 2030 onze gemeentelijke gebouwen klimaatneutraal te maken zoals de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) voorschrijven - kwartaal 1-4 2023

Burgemeestersconvenant 2030 - klimaatactieplan:

  • Overleg met de externe stuurgroep SKW2030 - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
  • Overlegmomenten met de interne stuurgroep SKW2030 - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
  • Opstellen sleutelactielijst (bestuurlijk beleid) en intern bespreking - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
  • Opmaak en bespreking definitief (voor)ontwerp klimaatactieplan - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
  • Goedkeuring klimaatactieplan door het college en de gemeenteraad - kwartaal 3 tot 4 2022 - uitgevoerd
  • Indienen van het klimaatplan bij Europa - kwartaal 4 2022 - uitgevoerd
  • Oprichten werkgroepen over de administratieve diensten heen om per thema de engagementen gemaakt in het burgemeestersconvenant te behartigen en er het uitzetten van richtlijnen voor het bijhouden van de data naar rapportage toe zowel in het kader van het burgemeestersconvenant (Europa) als het lokaal energie- en klimaatpact (Vlaanderen) - kwartaal 4 2022 en vervolg 2023
  • Startvergaderingen werkgroepen SKW2030 - kwartaal 1 2023

2Impresz:

  • Opnieuw opstarten van het 2Impresz project: informatie gaan geven op de scholen samen met IGEMO - kwartaal 3 2022 - uitgevoerd
  • Organisatie van startmomenten voor de scholen in Lier (Hagelstein) en Mechelen (De Met) - kwartaal 1 2023

Klimaatbuurten:

  • Klimaatscan - kwartaal 1 en 2 2023
  • Opmaak klimaatkaart - kwartaal 3 en 4 2023
  • Oprichten werkgroepen ter realisatie - kwartaal 4 2023  tot kwartaal 3 2024
  • Evaluatie, bijstelling, overdracht verdere realisatie aan geschikte partners - 2024

Dit project gaat niet door.

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

EPC's:
Alle aangevraagde EPC's zijn bepaald, afgeleverd en opgehangen. 
Verder hoeven er binnen het gemeentelijk patrimonium deze legislatuur geen EPC's meer bepaald te worden.

De energieboekhouding:

Elektriciteit en gas:
De energieboekhouding werd eind 2020 zeer grondig opgemaakt en een aantal correcties werden aangebracht. Zo werden de cijfers van VEB (energieleverancier) in de energieboekhouding van de afgelopen jaren helemaal opnieuw opgezocht en ingevuld.
Er werd een verslag opgemaakt. De boekhouding werd uitgebreid naar alle aansluitingen i.p.v. enkel de gemeentelijke gebouwen (ook openbare verlichting, lokaaltjes,...). De energieboekhouding werd dus verder uitgebreid, maar kan nog verder geanalyseerd worden.
In  2022 werd alles in de E-lyse-tool van Fluvius gezet. Vanaf 2023 kan de volledige opvolging gebeuren via deze tool.
Voorlopig zijn niet in alle gemeentelijke gebouwen digitale meters aanwezig, zodanig dat er daar geen continue opvolging mogelijk is.

Water:
Voorlopig is het opvolgen van het waterverbruik niet mogelijk. Er zijn namelijk geen loggers meer beschikbaar noch firma's die dergelijke opvolging aanbieden. Er moet gewacht worden op de uitrol van digitale watermeters via PIDPA.
De energieboekhouding voor de jaren 2020 en 2021 geeft door de coronamaatregelen een vertekend beeld. 

See2Do en Van Thermoscan naar Renofan:
In de winter van 2020-2021 werden de laatste dossiers van het project See2Do gescand. Er waren ook 12 nieuwe aanvragen die gescand werden. Omdat er geen wijken vastgelegd waren, kon iedereen een aanvraag doen.
Door corona was het moeilijk om vrijwilligers te vinden. Er was maar 1 vrijwilliger voor onze gemeente. Het aantal scans in onze gemeente lag relatief laag. Er werd gehoopt het project terug op te krikken na corona, wat ook deels gebeurde. In het najaar volgden er 4 extra vrijwilligers een opleiding in zaal Wolvenhoek.
Voor de winterperiode van 2021-2022 werd gekozen om enkel te richten op de Tuinwijk, Dr. Laenenstraat en Generaal Deschachtstraat. Er werd een infomoment gehouden in school GLOC waarbij 29 bewoners (adressen) aanwezig waren. Er waren 74 aanvragen waarvan 62 uit de vooropgestelde wijk. Uiteindelijk werden er 65 scans uitgevoerd en kwamen er 52 inwoners naar het terugkommoment. Dit jaar konden we rekenen op 3 vrijwilligers. De overige scans zullen worden meegenomen naar volgende winter.
Deze winter (2022) werden de "Schranswijk" en een deel van Pasbrug geselecteerd. Er waren een twintigtal inwoners op het infomoment op het gemeentehuis en er is een veelvoud aan inschrijvingen. Momenteel zit het weer tegen, waardoor er nog bijna niet gescand is kunnen worden. Er wordt gehoopt op koudere, droge dagen.
Er werd in 2022 ook ingezet op de secundaire scholen.
College Hagestein besliste om mee in het project thermoscan op school te stappen. Alle leerlingen van de 3e graad STEM (ruim 80) kregen in 2022 via IGEMO 4 uren theorie, 2 uren praktijk en 2 uren feedback. Zo kregen de leerlingen onder meer les over het belang van isoleren en konden ze dit met een warmtecamera ook op het terrein waarnemen, zowel in eigen school als bij GBS GLOC en OCTOPUS. De leerlingen moesten vervolgens per groepje een presentatie brengen waarbij de pers aanwezig was. De resultaten werden bezorgd aan de dienst openbare werken.

Samenaankoop regentonnen:
Er werden 38 regentonnen en 26 vulautomaten besteld tijdens de eerste bestelronde.
Tijdens de tweede bestelronde in september 2021 werden nog 6 regentonnen en 3 vulautomaten besteld.

Potentieelscans gemeentelijke gebouwen:
Er werd beslist om in te gaan op het aanbod van VEB in samenwerking met VIPA om gratis energiescans te laten nemen van onze BKO's. Alle andere zorginstellingen in onze gemeente werden tevens via brief op de hoogte gebracht van dit aanbod.
Ook is er budget om school Octopus en school GLOC te onderwerpen aan dergelijke energiescan. Met de voorziene budgetten in 2023 in het achterhoofd, kan deze scan een goede richting geven welke renovatiewerken het eerst opgenomen dienen te worden.
De energiescans werden ondertussen uitgevoerd en de bevindingen en mogelijk maatregelen kunnen dus mee gebruikt worden bij het verder uitwerken van een strategische nota omtrent het gemeentelijk patrimonium.

Energie-efficiëntiemaatregelen en groene stroom:

Subsidieoproep 'lokale energieprojecten':
Wij dienden voor de subsidieoproep 'lokale energieprojecten' een project in om de gemeentelijke werkplaatsen meer energie efficiënt te maken en van groene stroom te voorzien. Voor dit project gold een maximale subsidiebijdrage van 1 euro per inwoner. Er werd € 20.870,00 toegekend. In mei 2019 werd het dak gerenoveerd en geïsoleerd. Dit werd gegund aan het bedrijf DRD algemene dak-, renovatie- en bouwwerken BVBA. In december 2021 werd de oude luchtverhitter vervangen door een nieuwe. Dit werd uitgevoerd door TES – Total Energy Solutions. In december 2021 werden er zonnepanelen gelegd op het dak (uitgevoerd door MR Group BV - MR Solar) en in januari 2022 werden er gevelwerken uitgevoerd waarbij de gevels stevig geïsoleerd werden.

Het inhoudelijk rapport, het financieel rapport en de schuldvorderingsvraag voor deze subsidies werd ingediend bij het Vlaams Energie- en klimaatagentschap (VEKA)  op 14 september 2022 (na goedkeuring van het rapport door het college in augustus 2022). Na opmerkingen van het VEKA werd deze opnieuw ingediend op 29 november 2022. De eerste schijf van het subsidiebedrag werd eerder reeds opgevraagd.

Subsidieoproep 'overal stroomversnellers':
Wij dienden voor 'overal stroomversnellers' een aanvraag in voor subsidies voor het verwezenlijken van energie-efficiëntie maatregelen en het leggen van zonnepanelen op het gemeentehuis. Nadien werd het groene energie gedeelte van dit project vervangen door de school Dijkstein omdat het dak van het gemeentehuis niet stabiel genoeg bleek voor zonnepanelen. Aan de gemeente werd een maximaal subsidiebedrag toegekend van € 20.681,00 (een euro per inwoner). 
De energie-efficiëntie maatregelen aan het gemeentehuis werden uitgevoerd in 2019. Er werd buitenzonwering geïnstalleerd door de firma Louvers (afgerond in september 2019) en er werd een verledding uitgevoerd door de firma VanKerckhove Electro & Audiovisual (afgerond in december 2019).
Voorbereidende werken aan het dak van school Dijkstein werden reeds gegund aan de firma Crabbe op 19 december 2016 en uitgevoerd tussen tussen december 2017 en maart 2018. Het volledige project, met inbegrip van het plaatsen van de zonnepanelen in samenwerking met Klimaan werd beëindigd in juni 2021. 

Het inhoudelijk en financieel rapport, samen met de schulvorderingsvraag voor deze subsidies werden ingediend bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) op 14 september 2022 (na goedkeuring van  het rapport door het college in augustus 2022). Na opmerkingen van VEKA werd deze aanvraag nog niet opnieuw ingediend vermits er nog geen antwoord is gekomen op de vragen rond dit dossier. Een herinnering aan deze vragen werd verstuurd naar VEKA op 23 januari 2023.

Burgemeestersconvenant 2030 - Lokaal Energie-en KlimaatPact:
Zowel het burgemeestersconvenant (BC) als het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP) werden in 2021 door de burgemeester ondertekend. In november 2022 werd ook de ondertekening van het LEKP2.0 goedgekeurd door het college (14 november) en door de gemeenteraad (28 november). Beide intentieverklaringen (BC en LEKP) beogen het leveren van een bijdrage aan het waarmaken van de bovengemeentelijke klimaatdoelstellingen op lokaal niveau. Het LEKP wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het BC 2030, dat dan ook verplicht moest ondertekend worden om de Vlaamse subsidies via het LEKP te kunnen ontvangen. 

Via het burgemeestersconvenant zijn we verplicht om een klimaatactieplan op te stellen voor onze gemeente. Sinds januari 2022 werd er door zowel een overkoepelend orgaan binnen de interne diensten (SKW2030) als een externe stuurgroep (burgers uit verschillende sectoren kwamen 3 keer samen) gewerkt aan een lijst met acties die opgenomen zouden worden in ons klimaatactieplan. Deze lijst  is opgebouwd rond 7 speerpunten. Een speerpunt kun je zien als een beleidsstrategie om de klimaatdoelen voor verschillende sectoren te bereiken. Op 26 juni 2022 werd het klimaatactieplan aan het college voorgesteld. Op 14 november 2022 en op 28 november 2022 werd het klimaatactieplan goedgekeurd door respectievelijk het college en de gemeenteraad. 

In september 2022 werden binnen SKW2030 8 thematische werkgroepen opgericht naar de implementatie van het klimaatactieplan en de rapportering voor het LEKP toe. In de lijst hieronder worden de werkgroepen gegeven met de doelstellingen waarover het gaat en de datum van de startvergadering indien deze reeds gepland is.

  • WG 1: laten we een boom planten - meer groen (bomen, hagen, bloemperken) - 24 januari 2023;
  • WG 2: verrijk je wijk - coöperatieve renovatieprojecten - nog geen vergadering vastgelegd wegens nog alleen in de werkgroep;
  • WG 3: duurzame mobiliteit - laadpunten, deelsystemen auto's en eventueel fietsen, fietspaden - 23 januari 2023;
  • WG 4: water het nieuwe goud - onthardingsprojecten en waterbuffering - 12 januari 2023;
  • WG 5: lokale en circulaire economie - geen doelstellingen in het LEKP opgenomen - 30 januari 2023;
  • WG 6: eigen gebouwen - energieverbruik en CO2 uitstoot patrimonium - nog geen vergadering vastgelegd, wel reeds verschillende overleg momenten gehad in 2022 omtrent het beperken van het energieverbruik en het strategisch vastgoedplan;
  • WG 7: communicatie - opmaak klimaatpagina (nieuws en acties) - 30 januari 2023;
  • WG 8: financiën en rapportering - financiële rapportering via beleids- en beheercyclus lokale besturen - 9 januari 2023.

Met deze werkgroepen zal in 2023 gewerkt worden rond de reeds lopende en nieuwe initiatieven omtrent de verschillende thema's. Er zal binnen elke werkgroep gewerkt worden rond een strategische aanpak om de doelstellingen te bereiken en om deze ook te communiceren naar de bevolking op onze toekomstige klimaatpagina. 

Voor het LEKP 1.0 zal een eerste keer gerapporteerd worden naar Vlaanderen begin maart 2023. Er werd een LEKP rapport opgesteld dat in februari aan het college zal worden  voorgesteld en vervolgens wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad.

2Imprezs:

2Imprezs (2020):
2Impresz werd toegelicht op de raadscommissie. Het project had veel succes zowel in SUI als in Hagelstein. Hagelstein is begin maart 2020 zelfs naar Denemarken gereisd voor de EU conferentie aangaande deze projecten om jammer genoeg onmiddellijk rechtsomkeer te moeten maken wegens de lockdown. Het project werd onderbroken door corona. Zowel de school als IGEMO waren vragende partij om het project terug op te starten, echter door de aanhoudende problemen omwille van corona werd dit nog niet gedaan. 

2Imprezs 4.0 (2022):
Het 2Imprezs project team leerde uit de moeilijkheden van de eerste versie van het project en biedt in z'n nieuwe gedaante een groot digitaal leeraanbod. Daarnaast zal een specialist energie aan de slag gaan met de technische dienst van iedere deelnemende school om samen na te gaan hoe een daling van 30% van het energieverbruik kan verwezenlijkt worden. Het 2Impresz 4.0 project is van start gegaan voor de scholen Hagelstein en De Met. Zij zullen begin 2023 de infosessies volgen respectievelijk in Lier en in Mechelen en zullen vanaf februari dus effectief van start gaan met het project op school. Jammer genoeg heeft de Ursulinen op het laatste moment afgehaakt om naar de infosessie te gaan. Of zij nog iets zullen ondernemen om in te pikken en het project vorm te geven op hun school is nog niet duidelijk.

Klimaatbuurten:
Op het college van 27 juni 2022 werd goedgekeurd om een project in te dienen bij de projectoproep 'klimaatrobuuste buurten'. Deze projectoproep komt voort uit een samenwerking tussen de Landelijke Gilden en Rurant, die beseffen dat een systeemverandering nodig is om onze klimaatdoelstellingen te behalen. De bedoeling van het project is om op buurtniveau, in een samenwerkingsverband tussen de bewoners, de gemeente en experten, een klimaatrobuustheidsstrategie uit te werken. De voornaamste doelen zijn het tastbaar maken van mogelijke maatregelen om een wijk weerbaarder te maken tegen de klimaatveranderingen en de sensibilisering die daaraan gekoppeld is. De sensibilisering en realisatie op terrein die zal verwezenlijkt worden, helpt ons om onze eigen engagementen in het kader van het burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatpact waar te maken.  

Op het college van 12 juli 2022 werd goedgekeurd dat in Sint-Katelijne-Waver het project zal doorgaan in de Tuinwijk. Het project bestaat uit 4 stappen:

  • stap 1: het maken van een klimaatscan voor de wijk;
  • stap 2: de opmaak klimaatkaart;
  • stap 3: opstellen van werkgroepen ter realisatie;
  • stap 4: evaluatie, bijstelling, overdracht verdere realisatie aan geschikte partners.

IGEMO diende een projectvoorstel waarin 3 lokale projecten in 3 verschillende gemeenten aan bod kwamen. Deze projectaanvraag werd niet weerhouden door de landelijke gilden en Rurant die deze projectoproep hadden gelanceerd. Het project gaat dus niet door.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

EPC's:
Het budget voor de bepaling van de EPC's is in 2021 aangepast in de meerjarenplanning (MJP000616) omdat er werd beslist om ze allemaal te vernieuwen, wat efficiënter en financieel voordeliger was.
Alle nodige EPC's werden bepaald en hangen omhoog in de betrokken gebouwen. Het gemeentelijk patrimonium is nu volledig in orde voor de komende jaren. Er zijn deze legislatuur geen verdere acties nodig.

Energieboekhouding:
Het datalogging-verhaal is gestopt omdat de firma’s deze dienstverlening niet meer bieden. Er zijn dus ook geen onkosten meer.
Met het voorziene budget werd bekeken of er tijdelijke loggers op de watermeters konden geïnstalleerd worden. Dit was niet mogelijk. Door de vernieuwing van enkele watermeters kunnen er geen loggers meer geplaatst worden en er zijn ook geen firma's die een online tool voorzien voor de opvolging van de loggers. Er zal dus gewacht moeten worden op de uitrol van digitale watermeters door PIDPA.  

See2do/thermoscan naar renofan/2impresz/samenaankoop regentonnen:
Deze acties/projecten blijven binnen het vooropgestelde budget (MJP001233).

Samenaankoop regentonnen:
De kost in 2021 bedroeg € 2.375 wat minder is dan het vooropgestelde budget van € 3.000.

Potentieelscans gemeentelijke gebouwen:
Hiervoor werd beschikbaar budget gebruikt van gebouwenbeheer.

Zonnepanelen:

Het financieel rapport werd voor beide ter goedkeuring en met advies van de financiële dienst op het college van 8 augustus 2022 gebracht en daaropvolgend zullen de subsidiedossiers ingediend worden. In principe zouden we voor elk subsidiedossier iets minder dan € 21.000 euro ontvangen:

ca. € 20.681 voor 'overal stroomversnellers', dit zou kunnen verlaagd worden door het feit dat het project niet aan de volgende voorwaarde voldoet om 1 euro per inwoner te ontvangen: ‘Geef aan of de gemeente minstens 25% van de netto-investeringskost zoals berekend in het sjabloon voor het financieel verslag heeft opgehaald via financiële burgerparticipatie. Voor projecten met een groene stroom component is dit een verplichte voorwaarde voor subsidiëring. Voor andere projecten is dit niet verplicht, maar het toepassen van financiële burgerparticipatie in alle projecten geeft wel recht op een hoger bedrag per inwoner (1 euro i.p.v. 0,75 euro per inwoner).’ De vraag is gesteld aan VEKA of we voor dit project ofwel de groene stroom component kunnen laten vallen ofwel toch nog de 0.75 euro per inwoner kunnen krijgen.

ca. € 20.870 voor 'lokale energieprojecten'. Hiervan is de helft ontvangen. Een schuldvorderingsbrief voor de andere helft (€ 10.435) is samen met het inhoudelijk en het financieel verslag naar VEKA gestuurd.

Burgemeestersconvenant 2030:

  • Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0:

Er is een basis van 10 miljoen euro vast elk jaar (2021-2029) dat aangevuld wordt met middelen uit het klimaatfonds, voor 2021 en 2022 ging dit over + 14,87 miljoen euro, dus in totaal 24,87 miljoen euro. Het berekende subsidiebedrag voor Sint-Katelijne-Waver voor het jaar 2022 (uitbetaald in 2023) is minimaal 70.934 euro (voor 2021, uitbetaald in 2022 was dat 69.533,11 euro en in 2021 werd ook reeds 10.435 euro ontvangen). Mocht dit in de toekomst terugvallen op de basis van 10 miljoen euro, dan zou dit voor ons elk jaar over 28.390,50 euro gaan. Het LEKP1.0 loopt tot 2029, dus de laatste betaling voor de gemeente is in 2030. 

  • Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0:

Dit is een éénmalig budget dat over 3 jaar gespreid wordt. In 2022 en 2023 (dus uitbetaling 2023 en 2024) is er 8,75 miljoen euro, voor 2025 (uitbetaling 2025) is er 5 miljoen euro. Voor Sint-Katelijne-Waver is dat voor de eerste 2 jaar 24.956,55 euro en voor het derde jaar 14.195 euro. 

De voorspellingen vanaf 2024 zijn steeds minimumbedragen in de veronderstelling dat alle gemeenten intekenen. Voor LEKP1.0 gaf dat heel weinig verschil, omdat 293 van de 300 gemeenten intekenden (en wie dat niet deed, waren veelal kleine gemeenten), voor LEKP2.0 zal dat verschil misschien iets groter zijn. De simulaties zijn gemaakt op basis van de inwonersaantallen van 2020, dus ook als dat jaarlijks herberekend wordt, kan dat natuurlijk nog een (beperkt) verschil geven.

samenvattende tabel met de (gesimuleerde) subsidiebedragen voor de komende jaren voor LEKP1.0 en LEKP2.0 in euro.

  2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 20230
LEKP 1.0  10.435            69.533,11     70.934,00 28.390,5     28.390,5     28.390,5     28.390,5     28.390,5     28.390,5     28.390,5    
LEKP 2.0 24.956,55     24.956,55     14,195                           

Opmerking: de cijfers zijn deze die we in dat jaar effectief ontvangen. Voor beide LEKP's is het steeds het Vlaams budget van het jaar voordien dat verdeeld wordt en aan het begin van het volgende jaar wordt uitbetaald (behalve het bedrag dat we in 2021 kregen was van het LEKP 2021 zelf). Bv. in 2021 werd bepaald dat wij voor het LEKP in 69.999 euro subsidies zouden ontvangen voor dat jaar maar het werd uitbetaald in 2022. 

Er zijn geen budgetten expliciet aan klimaat toegekend, maar binnen de budgetten van de verschillende diensten zijn is geld voorzien voor de acties opgenomen in het klimaatactieplan. 

2Imprezs:

De scholen die meededen aan het project 2Impresz in 2020 kunnen gratis opnieuw deelnemen aan de uitbreiding van het project 2Imprezs 4.0. Voor de laatste school die werd ingeschreven, namelijk De Met, betaalde de gemeente een inschrijving van € 3.000 in 2022.

Klimaatbuurten:

Visum voor dit project werd aangevraagd via het collegebesluit 2022_CBS_01003 op 27 juni.

Het volledige project vraagt een investering aan de gemeente van € 24.000. De realisatie die daartegenover staat

  • een zeer intensief participatief project rond klimaatrobuustheid op het niveau van de buurt:
  • opmaken van de klimaatscan;
  • opmaken van de klimaatkaart;
  • opstellen van de werkgroepen (inclusief stuurgroep met experten) en verdere uitwerking van concrete projecten;
  • begeleiding bij de realisatie van de projecten;
  • gerealiseerd project op het terrein ter waarde van de volledige € 24.000 die door de gemeente geïnvesteerd is.

Dit project valt perfect onder onze doelstellingen binnen het lokaal energie- en klimaatpact waarvoor we dit jaar een subsidie van 69.533,11 euro hebben ontvangen (MJP001942). 

De € 24.000 zal tijdens de tweede aanpassing van het meerjarenplan (eind 2022) via verschuivingen van budgetten binnen GGZ vrijgemaakt worden. De helft ervan moet betaald worden in 2023, de andere helft in 2024. 

Dit project gaat niet door.

Jaarrekening 2022

Jaarrekening 2022 Huidig Krediet 2022 Uitgaven 2022 Ontvangsten 2022
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver
Exploitatie
Ontvangsten
70 - Prestaties 0,00 0,00 555,70
74 - Ontvangen subsidies 69.533,00 0,00 89.488,16
Totaal Ontvangsten 69.533,00 0,00 90.043,86
Uitgaven
61 - Werkingskosten 33.148,00 12.752,80 0,00
65 - Schulden 2.758,00 2.749,50 0,00
Totaal Uitgaven 35.906,00 15.502,30 0,00
Totaal Exploitatie 33.627,00 -15.502,30 90.043,86
Financiering
Ontvangsten
17 - Schulden > 1 jaar 526.394,00 0,00 145.218,04
Totaal Ontvangsten 526.394,00 0,00 145.218,04
Uitgaven
42 - Schulden op meer dan één jaar die binnen het jaar vervallen 112.585,00 99.385,60 0,00
Totaal Uitgaven 112.585,00 99.385,60 0,00
Totaal Financiering 413.809,00 -99.385,60 145.218,04
Investering
Ontvangsten
15 - Investeringssubsidies 1.365,00 0,00 0,00
28 - Financiële vaste activa 49.766,00 0,00 49.766,47
Totaal Ontvangsten 51.131,00 0,00 49.766,47
Uitgaven
22 - Infrastructuur 0,00 0,00 0,00
23 - Machines, installaties en uitrusting 35.880,60 35.483,10 0,00
24 - Meubilair, kantooruitrusting en rollend materieel 0,00 0,00 0,00
25 - Vaste activa in leasing of op grond van een soortgelijk recht 526.394,00 145.218,04 0,00
Totaal Uitgaven 562.274,60 180.701,14 0,00
Totaal Investering -511.143,60 -180.701,14 49.766,47
Totaal Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver -63.707,60 -295.589,04 285.028,37