AC000100 AC 5.6.1. Coronamaatregelen
Ons plan
We nemen heel wat initiatieven om de gezondheid van onze medewerkers, klanten en inwoners te beschermen: organisatie van het vaccinatiecentrum, aankoop van mondmaskers, CO2-meters, zelftests, plexiglazen schermen, thuiswerken, werken op afspraak, digitaal werken enz. Tegelijk laten we onze reguliere dienstverlening zowel intern als extern zo veel mogelijk doorgaan. Waar dit niet mogelijk is, proberen we alternatieven op te zetten zoals digitale bewonersvergaderingen, livestreaming van de gemeenteraad, digitale kernraden, alternatieve seniorenreizen, een nieuwjaarsdrink in oktober enz. Daarnaast rollen we initiatieven uit om het gemeenschapsleven en de lokale economie te ondersteunen: subsidies voor verenigingen, toeristische partners en bedrijven, ondersteuning van technisch werklozen, terrasvergunningen voor de horeca enz.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
Deze actie liep tot het einde van de coronacrisis. De sluiting van het vaccinatiecentrum van de eerstelijnszone Mechelen-Katelijne op 7 december 2022 kan als het einde van de coronacrisis beschouwd worden. Het coronavirus is niet weg, maar is op dit moment een endemie geworden i.p.v. een pandemie. De samenleving heeft dankzij vaccinaties, preventie en informatie met het coronavirus leren leven, net zoals met bijv. griep en verkoudheden. De gemeente heeft op dit moment geen bijzondere rol meer te spelen in de beheersing van de corona endemie. De resterende maatregelen van de gemeente als werkgever hebben ook geen grote impact meer. Of dit ooit terug verandert, zal de toekomst uitwijzen. Maar op dit moment wordt de bladzijde van drie bijzondere jaren uit de geschiedenis van de wereld en onze organisatie omgeslagen.
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
Ook in 2022 waart de coronapandemie nog door het land en dient het lokaal bestuur van Sint-Katelijne-Waver nog maatregelen te nemen om de pandemie te beheersen en de gevolgen ervan voor de inwoners, ondernemingen en werknemers van Sint-Katelijne-Waver te beperken.
Het lokaal bestuur is intussen vertrouwd met de pandemie, het beheer van de crisis wordt meer routine. Daarom werd de crisiscel ontbonden en worden de maatregelen enkel nog besproken op de reguliere organen (burgemeester, M-team, college, raden...). De beslissingen bleven uiteraard altijd bij de bevoegde organen.
Via de nieuwsbrief van het M-team werden de maatregelen kort op de bal gecommuniceerd naar het personeel; via de externe nieuwsbrief naar de bevolking.
Vanaf woensdag 24 november tot en met donderdag 17 februari verkeerden we in coronacode rood. Volgende afspraken golden in deze periode:
- Alle personeelsleden ontvingen een nieuw attest waaruit blijkt dat deze niet (volledig) kunnen telewerken. Medewerkers dienen dit attest op de werkplaats aan eventuele inspectie te tonen.
- Volgende (sub)diensten bevatten geen telewerkbare functies en werken dus altijd op het werk: uitvoering, schoonmaak, buitenschoolse kinderopvang, zaalwachters sporthal.
- Volgende functies zijn slechts beperkt telewerkbaar en vereisen omwille van de dienstverlening een grote aanwezigheid op de werkvloer: maatschappelijk werkers sociale dienst, alle functies van de dienst burgerzaken en onthaal, alle functies belast met loketwerk, de leerwerknemer en externe ondersteuner van de dienst omgeving, alle functies belast met de uitleen en boekverwerking, en de leerwerknemer van de bibliotheek, de technisch medewerker gebouwen van de dienst openbare werken, de administratief medewerker belast met de briefwisseling van de dienst financiën.
- Al onze overige functies zijn grotendeels telewerkbaar, maar niet volledig, omwille van de beurtrol voor de permanenties.
- Elk personeelslid heeft echter sowieso recht op één terugkomdag per week.
- Een maximum aantal aanwezige medewerkers per dienst werd opnieuw opgelegd.
- Een korte aanwezigheid om zaken af te drukken, op te halen, terug te brengen, werfbezoeken, cofeegesprekken, selecties valt niet onder deze maxima.
- Vergaderingen waren opnieuw zo veel mogelijk digitaal, cofeegesprekken mochten wel fysiek, P-team, budgetconclaaf, bijzonder comité, college en vast bureau konden hybride, de overige vergaderingen waaronder teamoverleg, briefings, overleg met externen, M-team, gemeenteraad, raadscommissie en raad voor maatschappelijk welzijn verliepen digitaal.
- Ook de refter in het gemeentehuis bleef gesloten; op 14 januari heropende de refter voor de politie en de sociale dienst, omdat het door op deze diensten moeilijk is om veilig op 1,5 m van elkaar te eten.
- Op de diensten met de meest kritieke dienstverlening wordt zo veel mogelijk in bubbels gewerkt: burgerzaken, onthaal, sociale dienst, ICT.
- Bijkomende preventiemiddelen werden ter beschikking gesteld, naast de ontsmettingsmiddelen en mondmaskers: FFP2-maskers voor bij huisbezoeken of na een hoogrisicocontact, zelftests na een hoogrisicocontact
- Volgende maatregelen bleven opgelegd na een hoogrisicocontact waarbij isolatie of quarantaine niet verplicht was: thuiswerken indien mogelijk, apart eten, binnen steeds FFP2-mondmasker dragen.
- Mondmaskers werden verplichten bij overleg en klantencontacten in lokalen met beperkte ventilatie (sociale dienst).
- Ook op de andere diensten bleven coronamaatregelen van kracht: plexischermen in de auto's, mondmaskers waar verplicht enz.
Op vrijdag 18 februari kwamen we in code oranje terecht. Dit betekent dat een aantal maatregelen versoepeld konden worden:
- Medewerkers konden opnieuw kiezen of ze op het werk of thuis werkten, met de organisatie van de dienstverlening en nog steeds een maximum aantal aanwezigen per dienst als enige beperkingen.
- De refter in het gemeentehuis werd heropend.
- Overleg met niet-professionele derden (Skwebbelaars, seniorenwerkgroep, seniorenklankbordgroep,...) kon weer fysiek. Overleg met professionele derden (zoals andere gemeentebesturen, bedrijven, aannemers, ...) bleef zo veel mogelijk digitaal, maar kon indien nodig fysiek. Intern overleg (overleg waar verschillende personeelsleden bij zijn) bleef zo veel mogelijk digitaal. Cofeegesprekken konden steeds fysiek.
Op maandag 7 maart kwamen we in code geel terecht. Dit betekende dat de meeste coronamaatregelen geschrapt konden worden. Volgende afspraken bleven gelden:
- Goede ventilatie.
- Behoud van de schermen aan de loketten en in de wagens en de grondmarkering met looplijnen.
- Handgel ter beschikking.
- Mondmaskers niet langer verplicht, maar aanbevolen indien langdurig geen 1,5 m afstand.
- In de refters mocht 's middags terug gekaart worden.
- Overleg op alle manieren: fysiek, digitaal, hybride.
- De huidige richtlijnen rond ziekte, besmetting en hoogrisicocontacten (met quarantaine, thuiswerken, alleen werken, testen en FFP2-maskers) bleven behouden.
- Geen maximum aantal aanwezigen meer op de diensten.
- Nog géén halftijdse aanwezigheid op het werk verplicht; enige beperking op telewerk is de organisatie van de dienstverlening.
Tot 1 april werd t.g.v. corona nog gewerkt met beperkte openingsuren, van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 12u, woensdagnamiddag van 13u30 tot 16u30 en dinsdagavond van 16u tot 20.
Vanaf 1 april normaliseerden we dan verder:
- De nieuwe openingsuren post corona werden uitgerold, met een vroege opening op vrijdag om 8u 's morgens.
- Het nieuwe telewerkkader werd uitgerold, met minimaal 50% aanwezigheid op het werk.
- Een laatste echocheque van 100 euro per VTE werd toegekend voor het verplichte thuiswerk tijdens de winter van 2022-2023 en om de coronaperiode af te sluiten.
- De schermen in de wagens en de looplijnen op de grond verdwenen.
- Aan de loketten bleven de schermen, m.u.v. het onthaal waar er voldoende afstand is.
- Ook nog enkele andere preventiemaatregelen bleven behouden, zoals CO2-meters in de klassen op de scholen, in de sporthal, in de vergaderzalen, handgel en mondmaskers ter beschikking stellen, zelftests en FFP2-masker bij hoogrisicocontacten, maatregelen na hoogrisicocontacten.
- De wekelijkse rapportering door de personeelsdienst m.b.t. de coronabesmettingen, isolaties en quarantaines onder het personeel werd stopgezet; wel wordt de algemeen directeur van elk individueel geval op de hoogte gebracht.
- De personeelsactiviteiten vinden terug fysiek plaats, met op 28 maart de eerste fysieke infovergadering sinds corona, op 10 mei de waardendag, terug fysieke TOP-sessies en opleidingen en op 9 juni de collectieve teambuilding en het grote personeelsfeest.
- Op 14 maart vond de laatste digitale raadscommissie plaats, vanaf 28 maart verlopen de raden en commissies terug fysiek. Het Zoom-abonnement voor de digitale raden werd stopgezet. Ook de colleges, M-teams e.d. zijn sinds 1 april enkel nog fysiek.
- Kernraden en infovergaderingen vonden terug fysiek plaats. De kernraden worden wel opgenomen en uitgezonden via het internet.
- Op 20 maart vond de uitgestelde nieuwjaarsdrink van januari 2022 plaats en op 25 maart vond de inhaaleditie van de Katelijnse Keien en seniorennamiddag 2021 plaats. Sindsdien verlopen alle evenementen terug normaal.
Andere acties die in de eerste jaarhelft van 2022 nog ondernomen werden:
- In januari werden 140 CO2-meters aangekocht voor alle basisscholen van de gemeente.
- Opname van quarantaineverlof in de rechtspositieregeling.
- Dienstvrijstelling voor personeelsleden bij (booster)vaccins.
- Beoordeling van aanvragen voor evenementen en activiteiten op basis van de dan geldende coronamaatregelen
- Sint-Katelijne-Waver en Mechelen zetten de organisatie van het vaccinatiecentrum verder, met heel wat floormanagers vanuit de administratie van SKW. In dat kader werd ook het systeem van de taxicheques verlengd. Vanaf maart zijn er geen medewerkers van SKW meer actief in het callcentrum.
- De gemeente vroeg bij Vlaanderen subsidies aan voor het creëren van bijkomend opvangaanbod tijdens de verlengde kerstvakantie 2021 en verdeelde deze onder de basisscholen in de gemeente a rato van het aantal opgevangen kinderen per dagdeel.
- Het restbedrag van het coronafonds werd verdeeld onder de verschillende verenigingsgroepen.
- De concessievergoeding voor het Sint-Michielskasteel werd een laatste maal voor 50% kwijtgescholden voor de maand januari 2022, omdat feesten nog niet konden doorgaan.
- In 2022 is de eerste terugbetaling van de lening aan Roosendael voorzien.
- Er werden extra kredieten in de aanpassing meerjarenplan van mei 2022 opgenomen voor specifieke aankopen voor de ziektepreventie zoals mondmaskers, zelftesten...
In de tweede jaarhelft van 2022 werden nog volgende acties ondernomen:
- Volgende maatregelen bleven van kracht en werden ingekanteld in het reguliere beleid van de organisatie:
- Wie ziek is ten gevolge van corona, moet net als bij elke andere ziekte een afwezigheidsattest van de dokter bezorgen.
- Beeldschermwerkers die besmet blijken, maar niet ziek zijn, verrichten gedurende 7 dagen + 3 dagen telewerk (of kunnen de laatste 3 dagen met FFP2-masker naar het werk komen).
- Niet-beeldschermwerkers die besmet blijken, maar niet ziek zijn, bezorgen een afwezigheidsattest van de dokter, blijven gedurende 7 dagen van het werk (in verlof of quarantaineverlof) en werken dan nog 3 dagen met FFP2-masker.
- Beeldschermwerkers met een hoogrisicocontact verrichten gedurende 7 dagen telewerk.
- Niet-beeldschermwerkers met een hoogrisicocontact doen elke dag een zelftest gedurende 7 dagen of werken met een FFP2-masker gedurende 7 dagen.
- Zelftests en FFP2-maskers blijven te verkrijgen bij de personeelsdienst.
- Alle vergaderzalen blijven uitgerust met CO2-meters.
- Het vaccinatiecentrum ging in september 2022 terug in actieve fase. Alle volwassenen in Vlaanderen werden uitgenodigd worden om een herfstvaccin te krijgen. Het vaccinatiecentrum gaf de laatste prik op 7 december 2022 en sloot dan definitief de deuren.
De sluiting van het vaccinatiecentrum van de eerstelijnszone Mechelen-Katelijne op 7 december 2022 kan als het einde van de coronacrisis beschouwd worden. Het coronavirus is niet weg, maar is op dit moment een endemie geworden i.p.v. een pandemie. De samenleving heeft dankzij vaccinaties, preventie en informatie met het coronavirus leren leven, net zoals met bijv. griep en verkoudheden. De gemeente heeft op dit moment geen bijzondere rol meer te spelen in de beheersing van de corona endemie. De resterende maatregelen van de gemeente als werkgever hebben ook geen grote impact meer. Of dit ooit terug verandert, zal de toekomst uitwijzen. Maar op dit moment wordt de bladzijde van drie bijzondere jaren uit de geschiedenis van de wereld en onze organisatie omgeslagen.
Wat kost het?
Wat kost het?
De nodige budgetten werden in 2020 en 2021 voorzien in het meerjarenplan. De impact van de coronacrisis in 2022 en de komende jaren en de bijkomende kosten voor de lokale besturen kunnen moeilijk ingeschat worden. De financiële toestand van Sint-Katelijne-Waver kan dit wellicht wel opvangen. Anderzijds tekende Sint-Katelijne-Waver in op heel wat relancesubsidies, wat positief kan uitdraaien voor het meerjarenplan.
In 2022 waren er oorspronkelijk weinig kredieten opgenomen. Deze werden bijgestuurd via aanpassing meerjarenplan, welke goedgekeurd werd in mei 2022. We merken wel dat de impact beperkt blijft, eventuele kosten die behouden blijven, zullen na verloop van tijd als reguliere kosten gezien worden.
Jaarrekening 2022
Jaarrekening 2022 | Huidig Krediet 2022 | Uitgaven 2022 | Ontvangsten 2022 | |
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver | ||||
Exploitatie | ||||
Ontvangsten | ||||
74 - Ontvangen subsidies | 4.709,00 | 0,00 | 9.624,60 | |
Totaal Ontvangsten | 4.709,00 | 0,00 | 9.624,60 | |
Uitgaven | ||||
61 - Werkingskosten | 14.781,06 | 14.771,73 | 0,00 | |
62 - Personeelskosten | 6.662,00 | 1.635,95 | 0,00 | |
64 - Toelagen | 4.650,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 26.093,06 | 16.407,68 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | -21.384,06 | -16.407,68 | 9.624,60 | |
Financiering | ||||
Ontvangsten | ||||
49 - Vorderingen uit toegestane leningen < 1 jaar | 10.000,00 | 0,00 | 10.000,00 | |
Totaal Ontvangsten | 10.000,00 | 0,00 | 10.000,00 | |
Uitgaven | ||||
29 - Vorderingen > 1 jaar | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Financiering | 10.000,00 | 0,00 | 10.000,00 | |
Investering | ||||
Uitgaven | ||||
24 - Meubilair, kantooruitrusting en rollend materieel | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Investering | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver | -11.384,06 | -16.407,68 | 19.624,60 | |
OCMW Sint-Katelijne-Waver | ||||
Exploitatie | ||||
Ontvangsten | ||||
74 - Ontvangen subsidies | 0,00 | 0,00 | 28.861,50 | |
Totaal Ontvangsten | 0,00 | 0,00 | 28.861,50 | |
Uitgaven | ||||
61 - Werkingskosten | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
64 - Toelagen | 18.300,00 | 11.202,17 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 18.300,00 | 11.202,17 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | -18.300,00 | -11.202,17 | 28.861,50 | |
Totaal OCMW Sint-Katelijne-Waver | -18.300,00 | -11.202,17 | 28.861,50 |