Ons plan

We bevorderen de verkeersleefbaarheid in onze gemeente. We actualiseren het mobiliteitsplan en werken een parkeerbeleid uit.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Vervoerregio Mechelen:

  • Opmaak regionaal mobiliteitsplan Mechelen - 2023;
  • Invoering nieuw vervoernet 2022 - kwartaal 3 2023;
  • Uitwerking van de Hoppin-punten die vastgelegd werden door de vervoerregio - 2023.

Gemeentelijk mobiliteitsplan:

  • Evaluatie huidig gemeentelijk mobiliteitsplan - kwartaal 4 2022;
  • Verbreden, verdiepen of vernieuwen van het mobiliteitsplan - 2023.

Parkeerbeleid:

  • Uitwerken parkeerbeleid in het kader van de dorpskernvernieuwing - lopende;
  • Doortrekken van een uniform parkeerbeleid naar de overige kernen van de gemeente - kwartaal 4 2022.

Mobiliteitscoördinatiecentrum (MCC) - Vlot:

  • Oprichting mobiliteitscoördinatiecentrum i.s.m. Stad Mechelen, de provincie Antwerpen en departement Omgeving - kwartaal 2 - afgerond;
  • Verdere uitbouw van het MCC i.s.m. het aangestelde studiebureau - project lopende voor 3 jaar.

Toegankelijke haltes

  • Goedkeuring charter Masterplan toegankelijke haltes - kwartaal 4 2021 - afgerond;
  • Deelname aan het coachingstraject 'Masterplan toegankelijke haltes' - kwartaal 4 2021 - afgerond;
  • Opmaak actieplan 'toegankelijke haltes - kwartaal 4 2022;
  • Uitvoering actieplan - 2022 - 2030.

Stand van zaken

G

Stand van zaken

Vervoerregio Mechelen:

  • Opmaak regionaal mobiliteitsplan Mechelen (RMP):

De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan doorloopt verschillende fasen. De oriëntatie- en de synthesenota werden reeds goedgekeurd in 2021. Met de synthesenota schetst de Vervoerregio Mechelen een perspectief voor 2030 met doorkijk naar 2050. Een van de volgende stappen in het proces rondom het RMP is het actieplan. In het actieplan worden de concrete projecten uit het (nog te kiezen) definitieve beleidsscenario in de tijd gezet voor uitvoering, inclusief de relevante actoren. De acties worden na de keuze voor een definitief beleidsscenario verder geconcretiseerd. Dit traject is mede afhankelijk van een andere belangrijke vervolgstap, namelijk het onderzoek naar de milieueffecten. Zowel de keuze voor het beleidsscenario als het onderzoek naar de milieueffecten worden verwacht in het derde en vierde kwartaal. Verwacht wordt dat vervolgens in het vierde kwartaal het voorlopig ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan goedgekeurd kan worden. 

  • Uitwerken Hoppin-punten:

In 2021 werd er in de Vervoerregio Mechelen gewerkt aan een unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten. Voor Sint-Katelijne-Waver zijn de Markt en het Station opgenomen als Hoppinpunt. Met deze nota zal het voor de gemeente mogelijk zijn om subsidies aan te vragen bij de realisatie van deze punten. 

Voor het station zal er gekeken worden om dit te realiseren in combinatie met de heraanleg/verlegging van de fietsostrade. Voor de Markt zal dit in het eerste kwartaal van 2023 bekeken worden.

In kader van de dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver wordt er onderzocht of de Wissel ingesteld kan worden als buurt hoppinpunt. Dit zal duidelijker worden in het derde of vierde kwartaal van dit jaar.

  • Invoering nieuw vervoernetwerk 2022:

In 2021 werd het nieuwe netwerk van De Lijn afgeklopt in de Vervoerregio Mechelen. Op Vlaams niveau moet dit nu verder goedgekeurd worden voor uitvoering. Dit loopt vertraging op. De invoering wordt verwacht in de zomer van 2023.

Gemeentelijk mobiliteitsplan:

  • Evaluatie huidig gemeentelijk mobiliteitsplan (sneltoets)

Het gemeentelijk mobiliteitsplan is aan vernieuwing toe. Het departement mobiliteit en openbare werken heeft in 2021 geadviseerd om te wachten met het uitvoeren van de sneltoets tot het regionaal mobiliteitsplan meer vorm zou krijgen. De sneltoets heeft als doel het huidige mobiliteitsplan te toetsen op zijn actualiteitswaarde en richting te geven aan het toekomstige gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Dit zal ingepland worden in het derde kwartaal van 2022.

  • Verbreden, verdiepen of vernieuwen van het huidige mobiliteitsplan

De sneltoets zal duidelijk maken welk spoor er best gevolgd dient te worden bij de actualisatie van het gemeentelijk mobiliteitsplan. Dit zal ingepland worden in 2023.

Parkeerbeleid:

In kader van de dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver werd een parkeerstudie uitgevoerd en gewerkt aan een nieuw uniform parkeerbeleid.

Nadat voor Onze-Lieve-Vrouw-Waver het parkeerbeleid wordt vastgelegd, zal er gekeken worden om dit door te trekken naar de rest van de gemeente. Dit is voorzien in het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van 2023.

Mobiliteitsmakelaar - Mobiliteitscoördinatiecentrum:

In het GRUP Regionaalstedelijk Gebied Mechelen kwam naar voor dat er ten gevolge van de stijgende mobiliteit een te groot effect is op de luchtkwaliteit. Omdat er in de regio heel wat verkeersgenererende activiteiten en ontwikkelingen plaatsvinden (Veiling Zuid, woongebied Maanhoevevelden, …) zal er in de regio een mobiliteitscoördinatiecentrum opgericht worden om mee te zoeken naar oplossingen voor de verschillende mobiliteitsproblemen die zich aanbieden. Het mobiliteitscoördinatiecentrum wil dit realiseren met het opstellen van ‘zachte’ maatregelen (mobiliteitsmanagementmaatregelen) en deze uit te dragen op het terrein naar de specifieke doelgroepen met een primaire focus op woon-werkverkeer. In eerste instantie zal het MCC zich richten tot bedrijven en later zal het zich focussen op scholen en nieuwe woonontwikkelingen.

In 2021 werd hiervoor een samenwerking goedgekeurd tussen Departement Omgeving, de Provincie Antwerpen, Stad Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. In het eerste kwartaal van 2022 werd een studiebureau (Traject) aangesteld. Het MCC heeft de naam 'Vlot' gekregen en is in het tweede kwartaal van start gegaan. In de komende periode zullen verschillende bedrijven in Sint-Katelijne-Waver en Mechelen worden gecontacteerd om zo samen te werken aan een duurzamere mobiliteit. 

Toegankelijkheid gemeente:

Binnen wegenisdossiers wordt er gestreefd om de openbare weg zoveel mogelijk toegankelijk te maken voor iedere weggebruiker. Hiermee verhogen we de bereikbaarheid in  de gemeente. Hierbij zal er ook steeds nagegaan worden welke haltes voor het openbaar vervoer toegankelijk aangelegd kunnen worden (bv. Wilsonstraat, Berlaarbaan, Dijk, ..).

In 2021 ondertekende de gemeente het charter 'toegankelijke haltes' om tegen 2030 50% van de haltes op gemeentewegen toegankelijk aan te leggen.

De gemeente Sint-Katelijne-Waver is geselecteerd om deel te nemen aan het gratis coachingstraject "Masterplan toegankelijke haltes" i.s.m. Inter Vlaanderen. De bushaltes in Sint-Katelijne-Waver zullen gescreend worden op hun toegankelijkheid waarna een actieplan opgemaakt wordt om de mankementen weg te werken. Dit traject zal 1 jaar duren en is opgestart in het najaar van 2021. 

In het eerste en tweede kwartaal van 2022 werden de bushalten door Inter gescreend. Op het einde van het tweede kwartaal heeft Inter hiervan de resultaten meegegeven. Dit is een basis die nog grondig verder dient uitgewerkt te worden.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Gemeentelijk mobiliteitsplan:

  • Budget zal verschoven worden naar 2023.

Vervoerregio Mechelen:

  • Budgetten worden grotendeels voorzien vanuit Vlaanderen;
  • Voor het verwezenlijken van de hoppinpunten zullen de nodige budgetten moeten voorzien worden door de gemeente. Dit zal ten gepaste tijd mee opgenomen worden in de AMJP. Er kunnen tevens subsidies aangevraagd worden. 

Mobiliteitsmakelaar - Mobiliteitscoördinatiecentrum:

Dit project zal over 3 jaar lopen en is opgestart in het voorjaar van 2022. Budgetten zijn hiervoor voorzien volgens de vooropgestelde budgetsleutel door de provincie. 

Toegankelijke halte:

Hier zijn nog geen budgetten voor voorzien in de MJP. Deze kunnen pas geraamd worden na het opmaken van het actieplan.