AC 2.1.2. Mobiliteits- en parkeerbeleid
Ons plan
We bevorderen de verkeersleefbaarheid in onze gemeente. We actualiseren het mobiliteitsplan en werken een parkeerbeleid uit.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
Vervoerregio Mechelen (AC 2.1.2. Mobiliteits- en parkeerbeleid):
- Eindnota regionaal mobiliteitsplan Mechelen - kwartaal 3/4 2023
- Invoering nieuw vervoernet 2022 - derde kwartaal van 2023
- Invoering deelfietsensysteem - 2024
- Uitwerking van de Hoppin-punten die vastgelegd werden door de vervoerregio - 2023 en volgende
Gemeentelijk mobiliteitsplan:
- Evaluatie huidig gemeentelijk mobiliteitsplan - kwartaal 4 2023
Parkeerbeleid:
- Uitwerken parkeerbeleid in het kader van de dorpskernvernieuwing - kwartaal 2 2023 - afgerond
- Doortrekken van een uniform parkeerbeleid naar de overige kernen van de gemeente
Mobiliteitscoördinatiecentrum (MCC) - Vlot:
- Oprichting mobiliteitscoördinatiecentrum i.s.m. Stad Mechelen, de provincie Antwerpen en departement Omgeving - kwartaal 2 2022 - afgerond
- Verdere uitbouw van het MCC i.s.m. het aangestelde studiebureau - project is lopende voor 3 jaar
- Evaluatie eerste werkingsjaar - kwartaal 2 2023 - afgerond
Toegankelijke haltes :
- Goedkeuring charter Masterplan toegankelijke haltes - kwartaal 4 2021 - afgerond
- Deelname aan het coachingstraject 'Masterplan toegankelijke haltes' - kwartaal 4 2022 - afgerond
- Opmaak actieplan 'toegankelijke haltes - kwartaal 4 2022 - afgerond
- Uitvoering actieplan - 2022 - 2030
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
Vervoerregio Mechelen:
- Regionaal mobiliteitsplan Mechelen
De oriëntatienota en de synthesenota werden reeds goedgekeurd in 2021 en 2022. Met de synthesenota schetst de Vervoerregio Mechelen een perspectief voor 2030 met doorkijk naar 2050. De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan doorloopt verschillende fasen. De volgende fase is de opmaak van het ontwerp regionaal mobiliteitsplan (RMP) de MER studie en de actietabel. Deze werden voorgesteld in het eerste kwartaal van 2023. Het openbaar onderzoek werd opgestart in het tweede kwartaal van 2023 en zal verder doorlopen in het derde kwartaal van 2023. De definitieve goedkeuring wordt verwacht in het derde of vierde kwartaal van 2023.
- Uitwerken Hoppin-punten
In 2021 werd er in de Vervoerregio Mechelen gewerkt aan een unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten. Voor SKW zijn hierin de Markt als lokaal hoppinpunt en het Station als regionaal hoppinpunt opgenomen.
In het regionaal mobiliteitsplan werden bijkomende hoppinpunten opgenomen op lokaal en buurt niveau. Deze zijn nog niet definitief vastgelegd. Vanuit Vlaanderen wordt er verwacht dat gemeenten deze hoppinpunten verder uitwerken. Subsidies zijn hiervoor voor handen. Het niveau van hoppinpunt bepaald het subsidiebedrag.
In het derde kwartaal van 2023 zal dit intern verder uitgewerkt worden en zal een tijdslijn opgemaakt worden voor welke punten eerst in uitvoering zullen gaan. De toegankelijke haltes in de Lemanstraat die in aanleg zijn gegaan in het tweede kwartaal van 2023 maken hiervan deel uit.
- Invoering nieuw vervoernetwerk 2022
In 2021 werd het nieuwe netwerk van de lijn afgeklopt in de Vervoerregio Mechelen. Op Vlaams niveau moet dit nu verder goedgekeurd worden voor uitvoering. Dit loopt vertraging op. De invoering wordt verwacht in de zomer van 2023. De invoering zal gefaseerd doorgevoerd worden. Voor SKW zijn er geen wijzigingen gepland.
- Invoering deelfietsensysteem - 2024 - lopende
Via Vervoer Op Maat is er een fietsdeelsysteem gepland om uit te werken in de regio. Hier waren in 2022 zeer veel onduidelijkheden over hoe dit juridisch uitgewerkt moest worden. Daar de vervoerregio geen rechtspersoonlijkheid heeft, zal de vervoerregioraad moeten beslissen wie een bestek in de markt zet. Igemo heeft zich in het tweede kwartaal als kandidaat naar voor geschoven. In het derde kwartaal zal Igemo als penhouder aangesteld worden. Zij zullen dan in het vierde kwartaal het bestek in de markt zetten.
Gemeentelijk mobiliteitsplan
- Evaluatie huidig gemeentelijk mobiliteitsplan (sneltoets)
Het gemeentelijk mobiliteitsplan is aan vernieuwing toe. Een sneltoets dient hiervoor eerst uitgevoerd te worden. De sneltoets heeft als doel het huidige mobiliteitsplan te toetsen op zijn actualiteitswaarde en richting te geven aan het toekomstige gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Het departement mobiliteit en openbare werken heeft in 2021 geadviseerd om te wachten met het uitvoeren van de sneltoets tot het regionaal mobiliteitsplan meer vorm zou krijgen. In de loop van 2022 heeft departement MOW ons laten weten dat hiermee gestart kan worden daar het regionaal mobiliteitsplan vorm krijgt. Dit wordt verder opgenomen in 2023.
- Verbreden, verdiepen of vernieuwen van het huidige mobiliteitsplan
De evaluatie van het mobiliteitsplan zal intern worden uitgevoerd om te kijken hoe het regionaal mobiliteitsplan en het gemeentelijk mobiliteitsplan zich verhouden ten opzichte van elkaar.
Parkeerbeleid
In kader van de dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver werd een parkeerstudie uitgevoerd (2020). Dit vormde de basis en start om verder een uniform en leesbaar parkeerbeleid uit te werken voor de kern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver. De uitwerking van het parkeerbeleid verloopt parallel met de uitwerking van de Dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Het ontwerpplan en het parkeerbeleid worden op elkaar afgestemd. Het parkeerbeleid wordt vereenvoudigd waarbij er slechts gewerkt wordt met 3 parkeerregimes. Dit werd goedgekeurd door het college van burgemeester er schepenen in het tweede kwartaal van 2023.
In de toekomst kan er gekeken worden om dit vereenvoudigd systeem ook door te trekken naar de andere kernen van SKW.
Mobiliteitsmakelaar - Mobiliteitscoördinatiecentrum
In het GRUP Regionaalstedelijk Gebied Mechelen kwam naar voor dat er ten gevolge van de stijgende mobiliteit een te groot effect is op de luchtkwaliteit. Omdat er in de regio heel wat verkeersgenererende activiteiten en ontwikkelingen plaatsvinden (Veiling Zuid, woongebied Maanhoevevelden, …), zal er in de regio een mobiliteitscoördinatiecentrum opgericht worden om mee te zoeken naar oplossingen voor de verschillende mobiliteitsproblemen die zich aanbieden. Het mobiliteitscoördinatiecentrum wil dit realiseren met het opstellen van ‘zachte’ maatregelen (mobiliteitsmanagementmaatregelen of MMC) en deze uit te dragen op het terrein naar de specifieke doelgroepen met een primaire focus op woon-werkverkeer. In eerste instantie zal het MCC zich richten tot bedrijven en later zal het zich focussen op scholen en nieuwe woonontwikkelingen.
In 2021 werd hiervoor een samenwerking goedgekeurd tussen departement Omgeving, de provincie Antwerpen, stad Mechelen en Sint-Katelijne-Waver. In het eerste kwartaal van 2022 werd een studiebureau (Traject) aangesteld. Het MCC heeft de naam 'Vlot' gekregen en is in het tweede kwartaal van start gegaan. Vanuit Vlot werden er reeds verschillende bedrijven gecontacteerd. Als gemeente hebben wij zelf beroep gedaan op de dienstverlening van VLOT om een audit van onze fietsinfrastructuur te laten uit te voeren.
Bij het begin van het tweede kwartaal 2023 werd het project geëvalueerd. Dit was positief waardoor het project bevestigd wordt om verder te zetten in 2023 - 2024.
Vanuit het bestuur werd binnen het kader van 'flankerend onderwijs' aan de scholen het aanbod gedaan om in te tekenen op 'VLOT' waarbij ze 1 traject mogen kiezen dat de gemeente financieel zal ondersteunen. In het derde kwartaal zal 'Vlot' de scholen contacteren om met hun af te stemmen welke vragen en mogelijkheden er zijn.
Toegankelijkheid gemeente
Binnen wegenisdossiers wordt er gestreefd om de openbare weg zoveel mogelijk toegankelijk te maken voor iedere weggebruiker. Hiermee verhogen we de bereikbaarheid in de gemeente. Hierbij zal er ook steeds nagegaan worden welke haltes voor het openbaar vervoer toegankelijk aangelegd kunnen worden (Wilsonstraat, Berlaarbaan, Dijk, ..).
In 2021 ondertekenende de gemeente het charter 'toegankelijke haltes' om tegen 2030 50% van de haltes op gemeentewegen toegankelijk aan te leggen.
De gemeente Sint-Katelijne-Waver werd geselecteerd om deel te nemen aan het gratis "coachingstraject "masterplan toegankelijke haltes" i.s.m. Inter Vlaanderen. In het eerste en tweede kwartaal van 2022 werden de bushaltes door Inter gescreend. Op het einde van het tweede kwartaal heeft Inter hiervan de resultaten meegegeven. In het vierde kwartaal werd er een actieplan voor toegankelijke haltes opgemaakt en goedgekeurd.
- Aanleg toegankelijke halte in de Lemanstraat:
- Voorafgaandelijke toestemming van de Lijn op basis van het plan (attest de Lijn) - eerste kwartaal 2023 uitgevoerd
- Aanleg bushalte - tweede/ derde kwartaal 2023
- Na uitvoering --> melding bij de Lijn - derde kwartaal 2023
- Controle door de halteploeg van de Lijn - derde/ vierde kwartaal 2023
- Attest toegankelijkheidsstatus + subsidie - derde/ vierde kwartaal 2023
- Aanleg toegankelijke halte in de Molenstraat (3e kwartaal)
- Voorafgaandelijke toestemming van de Lijn op basis van het plan (attest de Lijn) - verwacht tweede kwartaal 2023
- Aanleg bushalte - tweede kwartaal - lopende (project heraanleg Molenstraat)
- Na uitvoering --> melding bij de Lijn - verwacht derde kwartaal 2023
- Controle door de halteploeg van de Lijn - vierde kwartaal 2023
- Attest toegankelijkheidsstatus + subsidie - vierde kwartaal 2023/ eerste kwartaal 2024
- Aanleg toegankelijk halte in de Wilsonstraat (2024)
- Voorafgaandelijke toestemming van de Lijn op basis van het plan (attest de Lijn) - verwacht tweede kwartaal 2023
- Aanleg bushalte - tweede kwartaal 2024
- Na uitvoering --> melding bij de Lijn - derde kwartaal 2024
- Controle door de halteploeg van de Lijn - derde kwartaal 2024
- Attest toegankelijkheidsstatus + subsidie - derde/ vierde kwartaal 2024
- Aanleg toegankelijk haltes Dijk/ Dorp (2025)
- Voorafgaandelijke toestemming van de Lijn op basis van het plan (attest de Lijn) - verwacht tweede kwartaal 2023
- Aanleg bushalte - start eerste kwartaal 2024
- Na uitvoering --> melding bij de Lijn - 2025
- Controle door de halteploeg van de Lijn - 2025
- Attest toegankelijkheidsstatus + subsidie - 2025
Wat kost het?
Wat kost het?
Gemeentelijk mobiliteitsplan:
- Budget werd verschoven naar 2023
Vervoerregio Mechelen:
- Budgetten worden grotendeels voorzien vanuit Vlaanderen.
- Voor de realisatie van de hoppinpunten is er voor 2023 een budget voorzien (investering en opbrengst). Voor de jaren nadien zal dit opnieuw bekeken moeten worden.
Mobiliteitsmakelaar - Mobiliteitscoördinatiecentrum:
- Dit project zal over 3 jaar lopen en is opgestart in het voorjaar van 2022. Budgetten zijn voorzien volgens de vooropgestelde budgetsleutel door de provincie.
Toegankelijke halte:
- Voor 2023 is reeds budget voorzien. Voor de uitvoering zijn de budgetten voornamelijk gekoppeld aan de rioleringsprojecten die hiermee samengaan. Ook de subsidies werden opgenomen in de MJP. Daar sommige rioleringsprojecten al verder gevorderd zijn, is het nog niet 100% zeker dat we al de subsidies zullen kunnen ontvangen. De eisen van de Lijn zijn zeer streng en moeten zeer strikt uitgevoerd worden.