AC 3.2.1. Flankerende maatregelen en coördinerend beleid
Ons plan
We voeren een flankerend en coördinerend onderwijsbeleid voor alle scholen in onze onderwijsgemeente vanaf de kleuterschool tot het hoger onderwijs, in samenspraak met de op te richten onderwijsraad.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
Ondersteuning SAM (doorlopend) – projectbeschrijving bij kinderarmoede
Zomerschool (jaarlijks)
• Organiseren van ‘Zomerscholen’ – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
• Organiseren van ‘Zomerscholen’ – kwartaal 3 2022 – uitgevoerd
• Organiseren van ‘Zomerscholen’ – kwartaal 3 2023 – in uitvoering
Participatief project secundair onderwijs – menstruatie armoede – kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
Participatief project secundair onderwijs – menstruatie armoede – kwartaal 1 2023 – uitgevoerd
Rondleidingen in het GH voor de lagere scholen - herwerking en heropstart post corona - kwartaal 2 en 3 2022 – uitgevoerd
Rondleidingen in het GH voor de lagere scholen - verderzetten werking - kwartaal 1 en 2 2023 – uitgevoerd
Corona-beleid
• Ondersteuning scholen – doorlopend 2021 en kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
• Aankoop CO2-meters - kwartaal 4 2021 – uitgevoerd
Digitaal aanmelden – financiële ondersteuning basis- en secundaire scholen voor gebruik digitaal systeem i.s.m. partners LOP (jaarlijkse cyclus)
• Kwartaal 1 en 2 2021 - uitgevoerd
• Kwartaal 1 en 2 2022 - uitgevoerd
• Kwartaal 1 en 2 2023 - uitgevoerd
Structureel onderwijsoverleg ((jaarlijkse cyclus)
• Basisonderwijs opstart en uitvoering – kwartaal 4 2021, kwartaal 1 en 2 2022 en kwartaal 2 2023– uitgevoerd
• Secundair onderwijs opstart en uitvoering – kwartaal 4 2021 en kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
Herwerking reglement sociale voordelen – kwartaal 1 en 2 2022 - uitgevoerd
Educatief ondersteuningsaanbod voor de scholen - opleidingen personeel kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
Educatief ondersteuningsaanbod scholen - verkenning nieuwe organisatie opleidingen personeel - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
Toeleiding Oekraïense vluchtelingen naar onderwijs – kwartaal 1 en 2 2022 - uitgevoerd
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
Ondersteuning SAM (doorlopend) – projectbeschrijving bij kinderarmoede
Vanuit het beleidsdomein flankerend onderwijs wordt het SAM-project ondersteund. In het bijzonder wordt de betrokkenheid van de scholen (directies en zorgcoördinatoren) mee begeleid.
Zomerschool (jaarlijks)
• Organiseren van ‘Zomerscholen zomer 2021’ – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
De zomerschool gaat door van 5 juli 2021 tot en met 16 juli 2021. De zomerschool wordt gesubsidieerd vanuit het departement onderwijs. We zetten voor deze eerste zomerschool in op kinderen uit het eerste en tweede leerjaar. Er zijn 35 leerlingen aanwezig met amper uitval. 8 lesgevers gaan met deze kinderen aan de slag op een speelse, educatieve manier. Na afloop van de zomerschool gaat een evaluatievergadering door met de lesgevers. Hieruit komen volgende conclusies:
o De lesgevers geven aan meer voorbereidingstijd nodig te hebben zodat de kwaliteit van het inhoudelijk aanbod kan verbeteren.
o We zouden in de toekomst het belangrijk vinden om de overdracht naar de speelpleinwerking (vb. voormiddag inhoudelijk aanbod, namiddag mee in de algemene speelpleinwerking) te maken. Kinderen geven aan dat ze niet weten wat een speelpleinwerking is.
o Scholen geven aan dat de nood hoog is naar extra ondersteuning in de zomerperiode (zeker op vlak van taal).
o Alle basisscholen worden bevraagd over hun ervaring en beleving van de zomerschool. Er is een grote vraag naar een zomerschool in 2022.
• Organiseren van ‘Zomerscholen zomer 2022’ – kwartaal 2 en 3 2022 - uitgevoerd
In het voorjaar van 2022 wordt duidelijk dat de subsidies voor het organiseren van een zomerschool structureel worden. Daarop bevestigt het CBS het opnieuw organiseren van een zomerschool in 2022. Na het succes van de zomerschool van 2021 beslissen we de doelgroep te verruimen tot kinderen uit het eerste, tweede en derde leerjaar en kiezen we voor een expliciete koppeling met de speelpleinwerking voor het verrijkingsaanbod.
o Aanwerving lesgevers (oproep, screening, aanwerven) – kwartaal 2 – uitgevoerd
We merken dat de oproep voor lesgevers moeilijker verloopt dan vorig jaar. Na de nodige inspanning (extra oproep en reclame) werven we een divers team van gemotiveerde lesgevers aan. 9 lesgevers staan in voor het educatief luik van de zomerschool.
o Aanmeldingen van kinderen 1ste, 2de, 3de leerjaar – kwartaal 2 – uitgevoerd
Alle basisscholen van SKW melden kinderen aan voor de zomerschool. Zorgcoördinatoren gaan in gesprek met ouders, bij akkoord van de ouders worden kinderen aangemeld. 20 leerlingen van het 1ste leerjaar, 21 leerlingen van het 2de leerjaar en 12 leerlingen van het 3de leerjaar worden aangemeld om deel te nemen aan de zomerschool. 15 leerlingen hebben reeds deelgenomen aan het SAM-project. De meeste aangemelde kinderen komen van GBS Dijkstein (40%). Alle gezinnen worden telefonisch gecontacteerd en krijgen de nodige informatie via verschillende kanalen.
o Voorbereiding inhoudelijk lesprogramma – kwartaal 2 en 3 – in uitvoering
Lesgevers staan zelf mee in voor de uitwerking van het lesprogramma. Met de nodige ondersteuning van de coördinator flankerend onderwijsbeleid, extra bijscholing en coaching wordt het inhoudelijk aanbod afgewerkt eind juli.
o Coördinatie aangemelde kinderen – kwartaal 2 en 3 – uitgevoerd
o Drempels verlagen (vervoer, communicatie) – kwartaal 2 en 3 – uitgevoerd
Enkel voor kinderen die niet op de zomerschool geraken, wordt er een bus ingelegd. Er zijn verschillende opstapplaatsen. We zetten extra in op laagdrempelige en duidelijke communicatie.
o Aankoop materiaal – kwartaal 3 – uitgevoerd
Met het overige budget kopen we educatief en stimulerend spelmateriaal aan. Lesgevers krijgen de mogelijkheid om gewenste materialen te laten aankopen.
o Evaluatie zomerschool met lesgevers/intern – kwartaal 3 – uitgevoerd
Op zaterdag 20 augustus organiseren we een evaluatie met de lesgevers. We bespreken het verloop van de zomerschool en de vooruitgang van de kinderen.
o Terugkoppeling naar scholen en ouders – kwartaal 3 – uitgevoerd
Scholen en ouders krijgen per aangemeld kind een kort verslag over onze ervaringen van de zomerschool
• Organiseren van ‘Zomerscholen zomer 2023’ – kwartaal 1, 2 en 3 2023 - in uitvoering
In het voorjaar van 2023 werd de subsidiering van de zomerschool herbevestigd. Daarop bevestigt het CBS het opnieuw organiseren van een zomerschool in 2023. Net zoals in 2022 beslissen we de doelgroep te bepalen tot kinderen uit het eerste, tweede en derde leerjaar en kiezen we voor een expliciete koppeling met de speelpleinwerking voor het verrijkingsaanbod.
o Aanwerving coördinator zomerschool pedagogisch deel - kwartaal 1 - uitgevoerd
Aangezien zowel de coördinator flankerend onderwijsbeleid en coördinator kinderarmoedebeleid niet beschikken over een lerarendiploma kozen we ervoor een tijdelijke coördinator zomerschool aan te werven. Deze coördinator werkt enkel in de voorbereiding van de zomerschool als coördinator, en dit voor maximaal 10 dagen. Tijdens de zomerschool zal deze coördinator actief zijn als lesgever.
o Aanwerving lesgevers (oproep, screening, aanwerven) – kwartaal 2 – uitgevoerd
We merken dat de zoektocht naar lesgevers moeizaam verloopt. Na de nodige inspanning (extra oproep en reclame) werven we een divers team van gemotiveerde lesgevers aan. 9 lesgevers staan in voor het educatief luik van de zomerschool.
o Aanmeldingen van kinderen 1ste, 2de, 3de leerjaar – kwartaal 2 – uitgevoerd
Alle basisscholen van SKW melden kinderen aan voor de zomerschool. Zorgcoördinatoren gaan in gesprek met ouders, bij akkoord van de ouders worden kinderen aangemeld. 13 leerlingen van het 1ste leerjaar, 20 leerlingen van het 2de leerjaar en 9 leerlingen van het 3de leerjaar worden aangemeld om deel te nemen aan de zomerschool.
o Voorbereiding inhoudelijk lesprogramma – kwartaal 2 en 3 – in uitvoering
Lesgevers staan zelf mee in voor de uitwerking van het lesprogramma. Er werden in de voorbereiding 3 voorbereidingsmomenten gepland met het hele team lesgevers.
- In een eerste overleg lag de focus op kennismaking, het vormgeven van het concept van de zomerschool, het bepalen van het thema en het maken van praktische afspraken.
- Tijdens het tweede overleg werd een vorming gegeven door speel- en schoolmakers rond op een speelse manier met taal aan de slag gaan.
- In het derde overleg werd er opgesplitst in kleine groepjes om de eerste lesvoorbereidingen voor te bereiden.
Met de nodige ondersteuning van de coördinator zomerschool; coördinator flankerend onderwijsbeleid en coördinator kinderarmoede, extra bijscholing en coaching wordt het inhoudelijk aanbod afgewerkt eind juli/begin augustus.
o Coördinatie aangemelde kinderen – kwartaal 2 en 3 – in uitvoering
o Drempels verlagen (vervoer, communicatie) – kwartaal 2 en 3 – in uitvoering
Enkel voor kinderen die niet op de zomerschool geraken wordt ander vervoer geregeld. We zetten extra in op laagdrempelige en duidelijke communicatie.
o Aankoop materiaal – kwartaal 3 – in uitvoering
Een deel van de subsidies wordt gebruikt voor het aankopen van educatief en stimulerend spelmateriaal. Lesgevers krijgen de mogelijkheid om gewenste materialen te laten aankopen.
o Evaluatie zomerschool met lesgevers/intern – kwartaal 3 – nog uit te voeren
Op maandag 21 augustus organiseren we een evaluatie met de lesgevers. We bespreken het verloop van de zomerschool en de vooruitgang van de kinderen.
o Terugkoppeling naar scholen en ouders – kwartaal 3 – nog uit te voeren
Scholen en ouders krijgen per aangemeld kind een kort verslag over onze ervaringen van de zomerschool.
Participatief project secundair onderwijs – menstruatiearmoede – kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
In 2020 lanceert Caritas de resultaten van een kwantitatief onderzoek naar menstruatiearmoede. In 2021 wordt dit opgepikt door de media en leeft dit in de bredere maatschappij. Ook in onze secundaire scholen leeft vraag naar ondersteuning rond menstruatiearmoede. Zij willen hier graag rond werken.
De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om automaten in de scholen te installeren.
De scholen geven al snel aan dat dit een kostelijke onderneming is en zij dit niet als meest ideale oplossing zien. Daarna verdwijnt dit project even op de achtergrond door prioriteit van andere projecten.
In het 4de kwartaal van 2021 wordt dit project terug opgepikt in co-creatie met de secundaire scholen.
• Onderzoek - kwartaal 4 2021 en kwartaal 1 2022
Er wordt een onderzoek gedaan naar gegevens rond menstruatiearmoede en bestaande good practices.
Er wordt op alle scholen een enquête verspreid onder alle vrouwelijke leerlingen. Deze enquête wordt ingevuld door meer dan 800 leerlingen waarvan reeds 90% al te maken kreeg met haar maandstonden. In deze enquête wordt gevraagd naar meeste gebruikte producten maar ook naar mogelijke ongemakken.
• Start werkgroep met leerlingen en leerkrachten i.s.m. de leerlingenraden - kwartaal 1 en 2 2022
Er wordt toestemming gegeven door alle directies om een werkgroep op te starten met leerkrachten en leerlingen van alle secundaire scholen. Een eerste opstartvergadering gaat door eind januari 2022. De enquête, mogelijke acties en verdere projectplanning worden besproken.
Vervolgens gaan specifieke werkgroepen door op schoolniveau (SUI 8/02/22, De Met 10/02/22 en College Hagelstein 11/02/22).
Op deze overlegmomenten wordt bekeken wat de scholen individueel aan informatie kunnen aanleveren en hoe het project vorm kan krijgen op hun school. Het project wordt tweeledig uitgewerkt: enerzijds wordt een informatieve brochure uitgewerkt door en voor leerlingen, anderzijds wordt ingezet op het laagdrempelig verspreiden van menstruatiematerialen in de scholen door het voorzien van kastjes in de toiletten, het aanbieden van gratis materialen en het voorzien van een subsidiereglement voor secundaire scholen waarbij ze via subsidies menstruatiemateriaal kunnen aankopen om dit gratis te kunnen aanbieden aan de leerlingen. Er werd ook een actiedag voorbereid voor de lancering van het gehele project.
Er gaan 2 gezamenlijke overlegmomenten door met alle betrokken leerlingen en leerkrachten: 21/02/22 en 18/03/22.
Tijdens de vergadering van 21/2 wordt er een stand van zaken gegeven aan de leerlingen. Ze krijgen al een preview van de brochure en het verdelingssysteem voor de menstruatieproducten.
Tijdens het overleg van 18/03/22 wordt het finaal product voorgesteld dat in druk zal gaan zodat alles zeker op tijd aanwezig is voor de lancering in de week van 25/04.
In de week van 25/04/22 wordt het project op alle scholen gelanceerd en is er een persvoorstelling.
Tijdens deze week worden in alle scholen de brochures uitgedeeld en worden de kastjes met menstruatieproducten in de toiletten geplaatst.
In de maand juni 2022 wordt er een nieuwe enquête uitgestuurd naar alle vrouwelijke leerlingen. Hierin wordt gepolst naar hoe de veranderingen ervaren worden. Dit keer wordt de enquête ingevuld door bijna 400 leerlingen. 77% gaf aan zich door de plaatsing van de producten in het toilet zekerder te voelen om naar school te komen tijdens haar maandstonden.
Rondleidingen in het gemeentehuis voor de lagere scholen - herwerking en heropstart post corona - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
De bestaande rondleidingen voor kinderen uit de lagere school die gericht zijn op kennismaking met de werking van het lokaal bestuur, de democratische besluitvorming en de dienstverlening aan de burger op kindermaat wordt herwerkt en na een corona-pauze van twee jaar in het voorjaar van 2022 heropgestart.
Subsidieproject secundair onderwijs – menstruatiearmoede – kwartaal 1 en 2 2023 – uitgevoerd
Op basis van het subsidiereglement "Flankerend onderwijsbeleid menstruatiearmoede" werden in het voorjaar van 2023 de secundaire scholen bevraagd naar hun gemaakte onkosten in het vorige werkjaar. In Hagelstein en De Met had men nog voldoende met het gekregen startpakket. In SUI had men al een eerste aankoop gedaan. Nieuwe voorschotten werden berekend en uitbetaald overeenkomstig het subsidiereglement.
Corona-beleid
• Ondersteuning scholen – doorlopend 2021 en kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
In 2021 en de eerste jaarhelft van 2022 is corona helaas nog sterk aanwezig in de scholen. Vanuit flankerend onderwijs wordt het opvolgen van steeds wijzigende corona-regels voor de sector onderwijs mee opgevolgd. De scholen worden ondersteund waar mogelijk. De gemeentelijke crisiscel vertaalt het corona-beleid naar het lokale niveau en beoordeelt mee diverse onderwijsregels om een zo eenvormig mogelijke toepassing van regels te realiseren. Er worden op gemeentelijk vlak afspraken gemaakt en samenwerking opgezet i.k.v. noodopvang bij schoolsluitingen.
• Aankoop CO2-meters - kwartaal 4 2021 – uitgevoerd
Wanneer de scholen begin 2022 verplicht worden om elk klaslokaal te voorzien van een CO2-meter, worden voor alle basisscholen CO2-meters aangekocht. Eén school beschikte reeds over een CO2-meter voor elk klas, voor deze school werden de gemaakte uitgaven gecompenseerd.
Er worden in totaal 133 CO2-meters verdeeld onder de basisscholen.
Digitaal aanmelden – financiële ondersteuning basis- en secundaire scholen voor gebruik digitaal systeem i.s.m. partners LOP (jaarlijkse cyclus)
• Kwartaal 1 en 2 2021 - uitgevoerd
De gemeente ondersteunt de scholen bij het digitaal aanmelden. Enerzijds door het mee verspreiden van de informatiebrochures voor nieuwe instappers (op basis van de gegevens van de dienst burgerzaken ontvangen de kinderen die moeten aanmelden om in te stappen in het kleuteronderwijs een informatiebrochure), anderzijds door als dienstverlener actief vragen van ouders rond inschrijvingen te beantwoorden. Doordat de gemeente in 2020 als aankoopcentrale voor de aanschaf van het IT systeem voor de LOP regio Mechelen basis fungeerde, werd in 2021 ook een subsidiedossier opgemaakt voor de Vlaamse overheid voor het recupereren van een deel van de investeringskosten die de verschillende LOP gemeenten deden. De kost per aangemelde leerling voor het digitaal aanmelden wordt voor het basisonderwijs volledig door de gemeente gedragen. Voor het secundair onderwijs fungeerde de gemeente niet als aankoopcentrale en wordt een jaarlijkse licentie- en hostingkost betaald. De kost per aangemelde leerling wordt voor het secundair onderwijs voor de helft door de gemeente betaald.
• Kwartaal 1 en 2 2022 - uitgevoerd
De financiële ondersteuning vanuit de gemeente ten aanzien van de basis- en secundaire scholen bleef in 2022 gelijk. Bijkomend werd opnieuw actief ingezet op het verdelen van informatiebrochures bij de aanstaande kleuters in de gemeente en op het opnemen van een informatierol ten aanzien van ouders en vraagstellers (informatie in het gemeentelijk infoblad, facebookposts, telefonisch advies).
• Kwartaal 1 en 2 2023 - uitgevoerd
De financiële ondersteuning vanuit de gemeente ten aanzien van de basis- en secundaire scholen bleef in 2023 gelijk. Bijkomend werd opnieuw actief ingezet op het verdelen van informatiebrochures bij de aanstaande kleuters in de gemeente en op het opnemen van een informatierol ten aanzien van ouders en vraagstellers (informatie in het gemeentelijk infoblad, Facebookposts, telefonisch advies).
Structureel onderwijsoverleg (jaarlijkse cyclus)
Om een goed flankerend beleid te voeren moeten we weten wat er speelt en leeft in de scholen. We brengen de directieleden van alle scholen dan ook regelmatig samen.
• Basisonderwijs opstart en uitvoering – kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
Met de directies basisonderwijs komen we in januari en april samen rond volgende topics: corona-maatregelen en impact op de scholen, bevraging mentaal welzijn, onderzoek huiswerkbegeleiding, impact Oekraïne crisis op de scholen en aanpak inschrijving vluchtelingen. Doordat de coördinator flankerend onderwijsbeleid en opgroeien eind augustus de organisatie verlaat en de opvolger past start begin 2023, werd er geen onderwijsoverleg gestart in kwartaal 3 en 4 2022.
• Secundair onderwijs opstart en uitvoering – kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
Voor het secundair onderwijs gaat één vergadering door waar de focus vooral ligt op de impact van de corona maatregelen op de scholen en de toelichting van de actie rond menstruatiearmoede. De directies komen nadien nog thematisch bij elkaar rond de verdere uitwerking van het project menstruatiearmoede en rond de aanpak van de Oekraïense vluchtelingencrisis. Doordat de coördinator flankerend onderwijsbeleid en opgroeien eind augustus de organisatie verlaat en de opvolger past start begin 2023, werd er geen onderwijsoverleg gestart in kwartaal 3 en 4 2022.
• Basisonderwijs opstart en uitvoering – kwartaal 1 en 2 2023 – uitgevoerd
Met de directies basisonderwijs komen we in april samen rond volgende topics: naschoolse opvang van lagere schoolkinderen op school. In november wordt dit overleg met hetzelfde thema herhaald.
• Secundair onderwijs opstart en uitvoering – kwartaal 1 en 2 2023 – niet uitgevoerd
Voor het secundair onderwijs was er bij de bevraging door de net opgestarte coördinator flankerend onderwijsbeleid in maart geen gezamenlijk thema over de verschillende scholen om een overleg rond te organiseren.
Herwerking reglement sociale voordelen – kwartaal 1 en 2 2022 - uitgevoerd
Het reglement ‘toezichten uitgevoerd door het onderwijzend personeel’ kadert binnen het flankerend onderwijsbeleid en is één van de zogenaamde sociale voordelen die een gemeente aan de scholen op haar grondgebied kan toekennen. Belangrijk hierbij is dat de toegekende voordelen gelijk zijn voor de gemeentelijke en vrije scholen. Het gemeentelijk reglement op toezichten (ochtend-, middag en avondtoezichten) wordt aangepast om een conforme toepassing in de gemeentelijke en vrije scholen te garanderen. De principes voor het nieuwe reglement worden bekrachtigd op het CBS van 17/1/2022. Er wordt een protocol van akkoord onderhandeld op het ABOC op 16/3/2022. Op 24/4 en 30/5 wordt het nieuwe reglement goedgekeurd op de GR.
Educatief ondersteuningsaanbod scholen - opleidingen personeel - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
Het PRoS project is een samenwerking tussen CGG de Pont, de stad Mechelen en de Mechelse scholen. In Sint-Katelijne-Waver is het project ook actief met een betalend aanbod voor de scholen. De Katelijnse scholen zijn vragende partij om meer op de ondersteuning van PRoS te kunnen terugvallen. Het project vertrekt vanuit een herstelgerichte filosofie en omvat een preventief en curatief luik. Op preventief vlak worden leerkrachten ondersteund en gevormd in relaties opbouwen, versterken en herstellen. Op curatief vlak wordt individuele begeleiding en time-out trajecten voor leerlingen die vastlopen in het onderwijs aangeboden. Het college beslist om voor de driedaagse opleiding 'Leren in dialoog' aangeboden vanuit het PRoS project (Problemen op school: een project van CGG de Pont) de deelname van 10 leerkrachten uit de secundaire scholen van Sint-Katelijne-Waver te financieren voor het jaar 2022.
Het financieren van vormingen voor leerkrachten binnen dit thema past binnen het flankerend onderwijsbeleid van de gemeente. De ondersteuning die we de secundaire scholen aanbieden, situeert zich op preventief vlak. De vorming 'Leren in dialoog: relaties opbouwen, versterken en herstellen, is een driedaagse opleiding voor onderwijsprofessionals die hen via gerichte methoden en communicatietechnieken in staat stelt om op een herstelgerichte manier aan de slag te gaan met leerlingen die op school probleemgedrag vertonen. Binnen het kader van een kindvriendelijke gemeente is het zinvol en versterkend om preventieve acties rond leerlingen met probleemgedrag te ondersteunen. Ook als onderwijsgemeente deel uitmakend van het LOP is een dergelijke actie belangrijk binnen het gelijkekansenbeleid voor elk kind en elke jongere. De opleidingen worden bijgewoond door leerkrachten van de drie secundaire scholen in het voorjaar 2022.
Doordat de coördinator flankerend onderwijsbeleid en opgroeien eind augustus de organisatie verlaat en de opvolger past start begin 2023, wordt de evaluatie en verderzetting van dit project gepland in 2023.
Educatief ondersteuningsaanbod scholen - verkenning nieuwe organisatie opleidingen personeel - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
Het PRoS Project werd tijdens de kennismakingsronde van de nieuw aangeworven coördinator Flankerend Onderwijsbeleid aangehaald bij de directies van alle secundaire én lagere scholen. Secundaire scholen zijn vragende partij voor een verderzetting van het aanbod. Lagere scholen tonen interesse in het aanbod. Daardoor werd door het CBS beslist om in schooljaar 2023-2024 volgend aanbod uit te werken:
- Kennismakingsmoment ‘herstelgericht gericht werken op school: mogelijkheden voor de school.’ Korte introductiesessie van 2 uur, onbeperkt aantal deelnemers. Najaar 2023 (kwartaal 4 2023);
- Aanbod voor geïnteresseerde scholen: 2-daagse opleiding ‘leren in dialoog’ (link leren en ontwikkeling bij kinderen, werken met proactieve cirkels, introductie verbindende communicatie, de pedagogische dansvloer, introductie herstelgericht reageren op incidenten), aantal deelnemers 20pp (steeds ong 3/school, te bespreken). Voorjaar 2024 (kwartaal 1 2024).
Toeleiding Oekraïense vluchtelingen naar onderwijs – kwartaal 1 en 2 2022 – uitgevoerd
Naar aanleiding van de Oekraïense vluchtelingencrisis en de komst van (o.a. schoolplichtige) vluchtelingen in de gemeente worden samen met de basisscholen afspraken rond toeleiding en inschrijving gemaakt met oog voor de draagkracht van de scholen. Met de secundaire scholen (voor secundaire scholieren is het volgen van OKAN-onderwijs verplicht) werden afspraken gemaakt met de stad Mechelen (aanbieders van OKAN gesitueerd in de stad Mechelen) rond een centraal aanmeldsystemen voor Oekraïense vluchtelingen in de brede regio Mechelen waarbij huis van het kind SKW één van de gebruikers van dit systeem wordt. In mei 2022 startte SUI op het eigen grondgebied met een OKAN aanbod voor leerlingen secundair onderwijs. Vanuit de gemeente werd voor de omkadering van Oekraïense vluchtelingen een tolkenpool opgezet. Deze vrijwillige tolken kunnen ook door scholen worden ingezet. De opvolging van vluchtelingen op vlak van schoolkeuze en inschrijving wordt vanaf kwartaal 3 2022 opgenomen door de sociale dienst met ondersteuning van huis van het kind.
Wat kost het?
Wat kost het?
Naast de reguliere budgetten voor de flankerende acties bib op school, digitaal aanmelden, organisatie van zomerscholen, tussenkomst in het busvervoer voor het zwemmen, het project menstruatiearmoede, de voor- en naschoolse opvang in het vrij onderwijs, acties rond drugpreventie in de scholen en het project huiswerkbegeleiding, is er nog een algemeen budget voor flankerend onderwijsbeleid voorzien.
2021: Het budget voor flankerend onderwijsbeleid (50.000 euro) werd in 2021 niet benut. De voortdurende corona epidemie en het effect ervan op scholen maakte het opzetten van nieuwe projecten onmogelijk. De aankoop van CO2-meters voor alle basisscholen werd wel met dit budget gefinancierd. De organisatie van de zomerschool werd door subsidies waargemaakt en had geen impact op het budget.
2022: Het budget flankerend onderwijsbeleid wordt uitgesplitst per deelproject. Zo wordt een aparte raming voor het project menstruatie armoede aangemaakt. Voor de verdere uitbouw van het flankerend onderwijsbeleid zal het budget op dezelfde wijze verder gespecifieerd worden. Het budget werd verder ook ingezet voor het bekostigen van het digitaal aanmeldsysteem. Voor de organisatie van de zomerscholen werd een subsidie van €21.150,00 ontvangen en voor het digitaal aanmeldsysteem €1.710,00.
2023: Het budget flankeren onderwijsbeleid wordt verder uitgesplitst per deelproject. Het project menstruatie armoede werd structureel toegevoegd.