AC 4.5.1. Klimaat- en energiebeleid
Ons plan
We nemen een actieve regierol op inzake klimaatbeleid en ondernemen zelf acties. Daarnaast geven we ook mee vorm aan de energietransitie.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
EPC's:
- Uit te voeren in 2021 - uitgevoerd
- Geen verdere acties deze legislatuur.
Energieboekhouding:
- Deze wordt jaarlijks opgemaakt.
- Opmaak energieboekhouding via gegevens Vlaams Energie Bedrijf - tot en met 2021.
- Opmaak energieboekhouding via e-Lyse tool (Fluvius) - vanaf 2022.
Het plaatsen van digitale meters voor waterverbruik (Pidpa) dient nog uitgerold te worden.
See2do en Thermoscan naar Renofan:
- Scanning en afronding (See2Do) - kwartaal 3 2020 tot kwartaal 1 2021 - uitgevoerd
- Verderzetting project via Thermoscan naar Renofan - kwartaal 1 2021 - uitgevoerd
- Selecteren wijk "Tuinwijk" i.p.v. algemene uitwerking - kwartaal 2 2021 - uitgevoerd
- Scan Tuinwijk - kwartaal 4 2021 - uitgevoerd
- Verwerking resultaten en terugkoppeling naar bewoners - kwartaal 1 en 2 2022 uitgevoerd
- Selecteren nieuwe wijk "Schranswijk" en tevens deel Pasbrug - kwartaal 2 - uitgevoerd
- Informeren wijken - kwartaal 3 2022 - uitgevoerd
- Scan wijken – kwartaal 4 2022 - uitgevoerd
- Verwerking resultaten en terugkoppeling naar bewoners - kwartaal 1 en 2 2023 - uitgevoerd
- Beslissing om al dan niet opnieuw in te schrijven voor een volgend seizoen van thermoscan - kwartaal 3 2023
Samenaankoop regentonnen:
- Organisatie samenaankoop regentonnen - 2021 – uitgevoerd
- Organisatie samenaankoop regentonnen - 2023
Energie-efficiëntiemaatregelen en groene stroom:
- Indienen subsidiedossiers voor de energie-efficiëntiemaatregelen en plaatsing van zonnepanelen op de gemeentelijke werkplaatsen en school Dijkstein samen met de schuldvorderingsvraag - kwartaal 2 2022
- Opmaak plan om tegen 2030 onze gemeentelijke gebouwen klimaatneutraal te maken zoals de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) voorschrijven - kwartaal 1-4 2023
Burgemeestersconvenant 2030 - klimaatactieplan:
- Overleg met de externe stuurgroep SKW2030 - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
- Overlegmomenten met de interne stuurgroep SKW2030 - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
- Opstellen sleutelactielijst (bestuurlijk beleid) en intern bespreking - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
- Opmaak en bespreking definitief (voor)ontwerp klimaatactieplan - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
- Goedkeuring klimaatactieplan door het college en de gemeenteraad - kwartaal 3 tot 4 2022 - uitgevoerd
- Indienen van het klimaatplan bij Europa - kwartaal 4 2022 - uitgevoerd
- Oprichten werkgroepen over de administratieve diensten heen om per thema de engagementen gemaakt in het burgemeestersconvenant te behartigen en er het uitzetten van richtlijnen voor het bijhouden van de data naar rapportage toe zowel in het kader van het burgemeestersconvenant (Europa) als het lokaal energie- en klimaatpact (Vlaanderen) - kwartaal 4 2022 - lopende
- Startvergaderingen werkgroepen SKW2030 - kwartaal 1 2023 - uitgevoerd
- Structureel organiseren van het bijhouden van de indicatoren - kwartaal 3 2023
- Aanmaak klimaatpagina: LEKP project in Pepperflow aanmaken om het rapport rechtstreeks aan te vullen en op de website openbaar te stellen - kwartaal 4 2023
- Uitvoeren klimaattafels - kwartaal 2-4 2024
2Impresz:
- Opnieuw opstarten van het 2Impresz project - 2Impresz4.0 : informatie gaan geven op de scholen samen met IGEMO - kwartaal 3 2022 - uitgevoerd
- Organisatie van startmomenten voor de scholen in Lier (Hagelstein) en Mechelen (De Met) - kwartaal 1 2023 - uitgevoerd
- Afsluiten van het educatief luik - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
EPC's:
Alle aangevraagde EPC's zijn bepaald, afgeleverd en opgehangen.
Verder hoeven er binnen het gemeentelijk patrimonium deze legislatuur geen EPC's meer bepaald te worden.
De energieboekhouding:
Elektriciteit en gas:
De energieboekhouding werd eind 2020 zeer grondig opgemaakt en een aantal correcties werden aangebracht. Zo werden de cijfers van VEB (energieleverancier) in de energieboekhouding van de afgelopen jaren helemaal opnieuw opgezocht en ingevuld.
Er werd een verslag opgemaakt. De boekhouding werd uitgebreid naar alle aansluitingen i.p.v. enkel de gemeentelijke gebouwen (ook openbare verlichting, lokaaltjes,...). De energieboekhouding werd dus verder uitgebreid, maar kan nog verder geanalyseerd worden.
In 2022 werd alles in de E-lyse-tool van Fluvius gezet. Vanaf 2023 kan de volledige opvolging gebeuren via deze tool.
Voorlopig zijn niet in alle gemeentelijke gebouwen digitale meters aanwezig, zodanig dat er daar geen continue opvolging mogelijk is.
Water:
Voorlopig is het opvolgen van het waterverbruik niet mogelijk. Er zijn namelijk geen loggers meer beschikbaar noch firma's die dergelijke opvolging aanbieden. Er moet gewacht worden op de uitrol van digitale watermeters via PIDPA.
De energieboekhouding voor de jaren 2020 en 2021 geeft door de coronamaatregelen een vertekend beeld.
See2Do en Van Thermoscan naar Renofan:
In de winter van 2020-2021 werden de laatste dossiers van het project See2Do gescand. Er waren ook 12 nieuwe aanvragen die gescand werden. Omdat er geen wijken vastgelegd waren, kon iedereen een aanvraag doen.
Door corona was het moeilijk om vrijwilligers te vinden. Er was maar 1 vrijwilliger voor onze gemeente. Het aantal scans in onze gemeente lag relatief laag. Er werd gehoopt het project terug op te krikken na corona, wat ook deels gebeurde. In het najaar volgden er 4 extra vrijwilligers een opleiding in zaal Wolvenhoek.
Voor de winterperiode van 2021-2022 werd gekozen om enkel te richten op de Tuinwijk, Dr. Laenenstraat en Generaal Deschachtstraat. Er werd een infomoment gehouden in school GLOC waarbij 29 bewoners (adressen) aanwezig waren. Er waren 74 aanvragen waarvan 62 uit de vooropgestelde wijk. Uiteindelijk werden er 64 scans uitgevoerd en kwamen er 52 inwoners naar het terugkommoment. Dit jaar konden we rekenen op 3 vrijwilligers. De analyse van de thermoscan resultaten voor de winter 2021-2022 is toegevoegd in bijlage
Voor de winterperiode van 2022-2023 werden de "Schranswijk" en een deel van Pasbrug geselecteerd. Er werden 416 bewonersbrieven verstuurd. Er waren 16 inwoners op het infomoment op het gemeentehuis en er is een veelvoud aan inschrijvingen. Er werden 52 scans uitgevoerd. Er waren 36 aanwezigen op het terugkommoment aanwezig. De analyse van de thermoscan resultaten voor de winter 2022-2023 is toegevoegd in bijlage.
Er werd in 2022 ook ingezet op de secundaire scholen.
College Hagestein besliste om mee in het project thermoscan op school te stappen. Alle leerlingen van de 3e graad STEM (ruim 80) kregen in 2022 via IGEMO 4 uren theorie, 2 uren praktijk en 2 uren feedback. Zo kregen de leerlingen onder meer les over het belang van isoleren en konden ze dit met een warmtecamera ook op het terrein waarnemen, zowel in eigen school als bij GBS GLOC en OCTOPUS. De leerlingen moesten vervolgens per groepje een presentatie brengen waarbij de pers aanwezig was. De resultaten werden bezorgd aan de dienst openbare werken.
Voor de winterperiode 2023-2024 werd een projectnota ontvangen met een voorstel van IGEMO om het project verder te zetten. Dit zal voorgesteld worden aan het college.
Samenaankoop regentonnen:
Er werden 38 regentonnen en 26 vulautomaten besteld tijdens de eerste bestelronde.
Tijdens de tweede bestelronde in september 2021 werden nog 6 regentonnen en 3 vulautomaten besteld.
Potentieelscans gemeentelijke gebouwen:
Er werd beslist om in te gaan op het aanbod van VEB in samenwerking met VIPA om gratis energiescans te laten nemen van onze BKO's. Alle andere zorginstellingen in onze gemeente werden tevens via brief op de hoogte gebracht van dit aanbod.
Ook is er budget om school Octopus en school GLOC te onderwerpen aan dergelijke energiescan. Met de voorziene budgetten in 2023 in het achterhoofd, kan deze scan een goede richting geven welke renovatiewerken het eerst opgenomen dienen te worden.
De energiescans werden ondertussen uitgevoerd en de bevindingen en mogelijk maatregelen kunnen dus mee gebruikt worden bij het verder uitwerken van een strategische nota omtrent het gemeentelijk patrimonium.
Energie-efficiëntiemaatregelen en groene stroom:
Subsidieoproep 'lokale energieprojecten':
Wij dienden voor de subsidieoproep 'lokale energieprojecten' een project in om de gemeentelijke werkplaatsen meer energie efficiënt te maken en van groene stroom te voorzien. Voor dit project gold een maximale subsidiebijdrage van 1 euro per inwoner. Er werd € 20.870,00 toegekend. In mei 2019 werd het dak gerenoveerd en geïsoleerd. Dit werd gegund aan het bedrijf DRD algemene dak-, renovatie- en bouwwerken BVBA. In december 2021 werd de oude luchtverhitter vervangen door een nieuwe. Dit werd uitgevoerd door TES – Total Energy Solutions. In december 2021 werden er zonnepanelen gelegd op het dak (uitgevoerd door MR Group BV - MR Solar) en in januari 2022 werden er gevelwerken uitgevoerd waarbij de gevels stevig geïsoleerd werden.
Het inhoudelijk rapport, het financieel rapport en de schuldvorderingsvraag voor deze subsidies werd ingediend bij het Vlaams Energie- en klimaatagentschap (VEKA) op 14 september 2022 (na goedkeuring van het rapport door het college in augustus 2022). De eerste schijf van het subsidiebedrag werd eerder reeds opgevraagd. Na opmerkingen van het VEKA werd deze opnieuw ingediend op 29 november 2022. Een herinnering aan deze indiening werd verstuurd naar VEKA op 23 januari 2023. in juni 2023 werd opnieuw contact opgenomen met het VEKA omtrent dit subsidiedossier. Ze zouden in juli ons dossier behandelen.
Subsidieoproep 'overal stroomversnellers':
Wij dienden voor 'overal stroomversnellers' een aanvraag in voor subsidies voor het verwezenlijken van energie-efficiëntie maatregelen en het leggen van zonnepanelen op het gemeentehuis. Nadien werd het groene energie gedeelte van dit project vervangen door de school Dijkstein omdat het dak van het gemeentehuis niet stabiel genoeg bleek voor zonnepanelen. Aan de gemeente werd een maximaal subsidiebedrag toegekend van € 20.681,00 (een euro per inwoner).
De energie-efficiëntie maatregelen aan het gemeentehuis werden uitgevoerd in 2019. Er werd buitenzonwering geïnstalleerd door de firma Louvers (afgerond in september 2019) en er werd een verledding uitgevoerd door de firma VanKerckhove Electro & Audiovisual (afgerond in december 2019).
Voorbereidende werken aan het dak van school Dijkstein werden reeds gegund aan de firma Crabbe op 19 december 2016 en uitgevoerd tussen tussen december 2017 en maart 2018. Het volledige project, met inbegrip van het plaatsen van de zonnepanelen in samenwerking met Klimaan, werd beëindigd in juni 2021.
Het inhoudelijk en financieel rapport, samen met de schulvorderingsvraag voor deze subsidies, werden ingediend bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) op 14 september 2022 (na goedkeuring van het rapport door het college in augustus 2022). Na opmerkingen van VEKA werd deze aanvraag nog niet opnieuw ingediend vermits er nog geen antwoord is gekomen op de vragen rond dit dossier. Een herinnering aan deze vragen werd verstuurd naar VEKA op 23 januari 2023. in juni 2023 werd opnieuw contact opgenomen met het VEKA omtrent dit subsidiedossier. Ze zouden in juli ons dossier behandelen.
Burgemeestersconvenant 2030 - Lokaal Energie-en KlimaatPact:
Zowel het burgemeestersconvenant (BC) als het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP) werden in 2021 door de burgemeester ondertekend. In november 2022 werd ook de ondertekening van het LEKP2.0 goedgekeurd door het college (14 november) en door de gemeenteraad (28 november). Beide intentieverklaringen (BC en LEKP) beogen het leveren van een bijdrage aan het waarmaken van de bovengemeentelijke klimaatdoelstellingen op lokaal niveau. Het LEKP wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het BC 2030, dat dan ook verplicht moest ondertekend worden om de Vlaamse subsidies via het LEKP te kunnen ontvangen. Het LEKP2.1., voorgesteld aan het college op 22 mei 2023 en aan de gemeenteraad op 19 juni 2023, werd niet ondertekend. Reden daarvoor is de inschatting dat de doelstellingen onhaalbaar zijn en dat de ondersteuningsmaatregelen die de overheid zou bieden, niet in overeenstemming zijn met de timing die werd opgelegd om de doelstellingen te bereiken.
Via het burgemeestersconvenant zijn we verplicht om een klimaatactieplan op te stellen voor onze gemeente. Sinds januari 2022 werd er door zowel een overkoepelend orgaan binnen de interne diensten (SKW2030) als een externe stuurgroep (burgers uit verschillende sectoren kwamen 3 keer samen) gewerkt aan een lijst met acties die opgenomen zouden worden in ons klimaatactieplan. Deze lijst is opgebouwd rond 7 speerpunten. Een speerpunt kun je zien als een beleidsstrategie om de klimaatdoelen voor verschillende sectoren te bereiken. Op 26 juni 2022 werd het klimaatactieplan voor de eerste keer aan het college voorgesteld. Op 14 november 2022 en op 28 november 2022 werd het klimaatactieplan goedgekeurd door respectievelijk het college en de gemeenteraad. Op 5 december 2022 werd het klimaatactieplan opgestuurd naar Europa. Het klimaatactieplan is toegevoegd in bijlage.
In september 2022 werden binnen SKW2030 8 thematische werkgroepen opgericht naar de implementatie van het klimaatactieplan en de rapportering voor het LEKP toe. In de lijst hieronder worden de werkgroepen gegeven met de doelstellingen waarover het gaat en de datum waarop startvergadering doorging.
- WG 1: laten we een boom planten - meer groen (bomen, hagen, bloemperken) - 24 januari 2023;
- WG 2: verrijk je wijk - coöperatieve renovatieprojecten - nog geen vergadering vastgelegd wegens nog alleen in de werkgroep;
- WG 3: duurzame mobiliteit - laadpunten, deelsystemen auto's en eventueel fietsen, fietspaden - 23 januari 2023;
- WG 4: water het nieuwe goud - onthardingsprojecten en waterbuffering - 12 januari 2023;
- WG 5: lokale en circulaire economie - geen doelstellingen in het LEKP opgenomen - 30 januari 2023;
- WG 6: eigen gebouwen - energieverbruik en CO2 uitstoot patrimonium - nog geen vergadering vastgelegd, wel reeds verschillende overleg momenten gehad in 2022 omtrent het beperken van het energieverbruik en het strategisch vastgoedplan;
- WG 7: communicatie - opmaak klimaatpagina (nieuws en acties) - 30 januari 2023;
- WG 8: financiën en rapportering - financiële rapportering via beleids- en beheercyclus lokale besturen - 9 januari 2023.
Met deze werkgroepen wordt in 2023 gewerkt rond de reeds lopende en nieuwe initiatieven omtrent de verschillende thema's, rond een strategische aanpak om de doelstellingen te bereiken en om deze ook te communiceren naar de bevolking via onze toekomstige klimaatpagina. De pagina geeft een overzicht van de voortgang die we maken in het kader van de LEKP doelstellingen en er kan informatie en nieuws rond de thema's op gevonden worden. De eerstvolgende stap naar de realisatie hiervan is de link realiseren tussen Pepperflow en onze website. Wanneer deze er is, zal het LEKP een apart project worden in Pepperflow waarop alle resultaten zullen worden ingegeven. De bedoeling is om een duidelijk platform te creëren voor de verzameling van de indicatoren in het kader van het LEKP. De planning is om in september 2023 alle betrokken diensthoofden hierover in te lichten en een goede werking van het platform en informatiedoorstroom te garanderen tegen de volgende rapporteringsperiode van het LEKP.
De externe stuurgroep SKW2030 blijft ook actief voor de implementatie van het klimaatactieplan. Sinds de afwerking daarvan in december 2022 werd reeds 2 keer samengekomen. Tijdens de eerste vergadering op 16 maart 2023 werden alle voorstellen die gedaan werden bij de opbouw van het klimaatactieplan overlopen en werd er door de leden aangegeven onder welke projecten zij graag hun schouders willen zetten. Voor elk specifiek idee wordt besproken of ook de gemeente ondersteuning kan bieden in de uitwerking en op welke manier. Na het op een rijtje zetten van de projecten werd gekozen om de vergaderingen op te splitsen per thema om de projecten te concretiseren. op 4 mei 2023 werd gewerkt rond speerpunt 2: 'groenblauwe netwerken van open ruimte tot kern', of m.a.w. rond het klimaatproof (her)inrichten van ons grondgebied. Het volgend overleg is gepland op 11 september 2023. Op deze samenkomst zullen voor speerpunt 3 'klimaatneutrale en bestendige wijken' en speerpunt 5 'lokale hernieuwbare stroom' alle projecten geconcretiseerd worden waar de externe stuurgroep, of bepaalde leden ervan, zich willen voor inzetten. De planning is om in 2023 alle projecten te concretiseren en een planning op te stellen. Vanaf begin 2024 zullen de projecten in uitvoering gaan. Nieuwe projecten kunnen steeds toegevoegd worden. Begin 2024 zullen de projecten dan ook publiekelijk gecommuniceerd worden samen met een oproep naar helpende handen daar waar we die nodig achten.
Voor het LEKP 1.0 en het LEKP2.0 werd een eerste keer gerapporteerd naar Vlaanderen begin maart 2023. Er werd een LEKP rapport opgesteld dat op 6 februari 2023 aan het college werd voorgesteld en vervolgens op 27 februari 2023 werd besproken tijdens de gemeenteraad. Het rapport en het bewijs dat dit besproken was op de gemeenteraad werd op 29 februari 2023 opgeladen op het loket voor lokale besturen. Het voortgangsrapport is toegevoegd in bijlage.
Naar 2024 toe is het organiseren van klimaattafels per wijk een zeer belangrijke doelstelling. De bedoeling is om voor elke wijk een klimaatscan uit te voeren en een klimaatkaart op te stellen, d.w.z. dat er een gedetailleerd overzicht komt van alle mogelijkheden die er zijn om binnen de wijk aan klimaatmitigatie te doen en om de wijk meer klimaatbestendig te maken met behulp van adaptieve maatregelen. Met behulp van de wijkrenovatietool die de meest accurate en betrouwbare databronnen combineert met de best beschikbare instrumenten en analyses om collectieve renovatietrajectendata gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering, zullen we de burgers ondersteunen om hun woning en wijk energiezuiniger te maken.
2Imprezs:
2Imprezs (2020):
2Impresz werd toegelicht op de raadscommissie. Het project had veel succes zowel in SUI als in Hagelstein. Hagelstein is begin maart 2020 zelfs naar Denemarken gereisd voor de EU conferentie aangaande deze projecten om jammer genoeg onmiddellijk rechtsomkeer te moeten maken wegens de lockdown. Het project werd onderbroken door corona. Zowel de school als IGEMO waren vragende partij om het project terug op te starten, echter door de aanhoudende problemen omwille van corona werd dit nog niet gedaan.
2Imprezs 4.0 (2022):
Het 2Imprezs project team leerde uit de moeilijkheden van de eerste versie van het project en biedt in z'n nieuwe gedaante een groot digitaal leeraanbod. Daarnaast werd een specialist energie aangesteld om met de technische dienst van iedere deelnemende school na te gaan hoe een daling van 30% van het energieverbruik kan verwezenlijkt worden. Het 2Impresz 4.0 project is van start gegaan voor de scholen Hagelstein en De Met. Zij waren aanwezig 2023 op de infosessies die werden georganiseerd in Lier en in Mechelen. Vanaf februari 2023 zijn deze scholen aan de slag gegaan met het leerpakket en met de analyse van hun energieverbruik op school. Het educatief luik is afgerond aan het einde van het schooljaar.
Wat kost het?
Wat kost het?
EPC's:
Het budget voor de bepaling van de EPC's is in 2021 aangepast in de meerjarenplanning (MJP000616) omdat er werd beslist om ze allemaal te vernieuwen, wat efficiënter en financieel voordeliger was.
Alle nodige EPC's werden bepaald en hangen omhoog in de betrokken gebouwen. Het gemeentelijk patrimonium is nu volledig in orde voor de komende jaren. Er zijn deze legislatuur geen verdere acties nodig.
Energieboekhouding:
Het datalogging-verhaal is gestopt omdat de firma’s deze dienstverlening niet meer bieden. Er zijn dus ook geen onkosten meer.
Met het voorziene budget werd bekeken of er tijdelijke loggers op de watermeters konden geïnstalleerd worden. Dit was niet mogelijk. Door de vernieuwing van enkele watermeters kunnen er geen loggers meer geplaatst worden en er zijn ook geen firma's die een online tool voorzien voor de opvolging van de loggers. Er zal dus gewacht moeten worden op de uitrol van digitale watermeters door PIDPA.
See2do/thermoscan naar renofan/2impresz/samenaankoop regentonnen:
Deze acties/projecten blijven binnen het vooropgestelde budget (MJP001233).
Samenaankoop regentonnen:
De kost in 2021 bedroeg € 2.375 wat minder is dan het vooropgestelde budget van € 3.000.
Potentieelscans gemeentelijke gebouwen:
Hiervoor werd beschikbaar budget gebruikt van gebouwenbeheer.
Zonnepanelen:
Het financieel rapport werd voor beide ter goedkeuring en met advies van de financiële dienst op het college van 8 augustus 2022 gebracht en daaropvolgend zullen de subsidiedossiers ingediend worden. In principe zouden we voor elk subsidiedossier iets minder dan € 21.000 euro ontvangen:
ca. € 20.681 voor 'overal stroomversnellers', dit zou kunnen verlaagd worden door het feit dat het project niet aan de volgende voorwaarde voldoet om 1 euro per inwoner te ontvangen: ‘Geef aan of de gemeente minstens 25% van de netto-investeringskost zoals berekend in het sjabloon voor het financieel verslag heeft opgehaald via financiële burgerparticipatie. Voor projecten met een groene stroom component is dit een verplichte voorwaarde voor subsidiëring. Voor andere projecten is dit niet verplicht, maar het toepassen van financiële burgerparticipatie in alle projecten geeft wel recht op een hoger bedrag per inwoner (1 euro i.p.v. 0,75 euro per inwoner).’ De vraag is gesteld aan VEKA of we voor dit project ofwel de groene stroom component kunnen laten vallen ofwel toch nog de 0,75 euro per inwoner kunnen krijgen.
ca. € 20.870 voor 'lokale energieprojecten'. Hiervan is de helft ontvangen. Een schuldvorderingsbrief voor de andere helft (€ 10.435) is samen met het inhoudelijk en het financieel verslag naar VEKA gestuurd.
Burgemeestersconvenant 2030:
- Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0:
Er is een basis van 10 miljoen euro vast elk jaar (2021-2029) dat aangevuld wordt met middelen uit het klimaatfonds, voor 2021 en 2022 ging dit over + 14,87 miljoen euro, dus in totaal 24,87 miljoen euro. Het berekende subsidiebedrag voor Sint-Katelijne-Waver voor het jaar 2022 (uitbetaald in 2023) is minimaal 70.934 euro (voor 2021, uitbetaald in 2022 was dat 69.533,11 euro en in 2021 werd ook reeds 10.435 euro ontvangen). Mocht dit in de toekomst terugvallen op de basis van 10 miljoen euro, dan zou dit voor ons elk jaar over 28.390,50 euro gaan. Het LEKP1.0 loopt tot 2029, dus de laatste betaling voor de gemeente is in 2030.
- Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0:
Dit is een éénmalig budget dat over 3 jaar gespreid wordt. In 2022 en 2023 (dus uitbetaling 2023 en 2024) is er 8,75 miljoen euro, voor 2025 (uitbetaling 2025) is er 5 miljoen euro. Voor Sint-Katelijne-Waver is dat voor de eerste 2 jaar 24.956,55 euro en voor het derde jaar 14.195 euro.
De voorspellingen vanaf 2024 zijn steeds minimumbedragen in de veronderstelling dat alle gemeenten intekenen. Voor LEKP1.0 gaf dat heel weinig verschil, omdat 293 van de 300 gemeenten intekenden (en wie dat niet deed, waren veelal kleine gemeenten), voor LEKP2.0 zal dat verschil misschien iets groter zijn. De simulaties zijn gemaakt op basis van de inwonersaantallen van 2020, dus ook als dat jaarlijks herberekend wordt, kan dat natuurlijk nog een (beperkt) verschil geven.
Samenvattende tabel met de (gesimuleerde) subsidiebedragen voor de komende jaren voor LEKP1.0 en LEKP2.0 in euro.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 20230 | |
LEKP 1.0 | 10.435 | 69.533,11 | 70.934,00 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 |
LEKP 2.0 | 24.956,55 | 24.956,55 | 14,195 |
Opmerking: de cijfers zijn deze die we in dat jaar effectief ontvangen. Voor beide LEKP's is het steeds het Vlaams budget van het jaar voordien dat verdeeld wordt en aan het begin van het volgende jaar wordt uitbetaald (behalve het bedrag dat we in 2021 kregen was van het LEKP 2021 zelf). Bv. in 2021 werd bepaald dat wij voor het LEKP in 69.999 euro subsidies zouden ontvangen voor dat jaar, maar het werd uitbetaald in 2022.
Er zijn geen budgetten expliciet aan klimaat toegekend, maar binnen de budgetten van de verschillende diensten is geld voorzien voor de acties opgenomen in het klimaatactieplan.
2Imprezs:
De scholen die meededen aan het project 2Impresz in 2020 kunnen gratis opnieuw deelnemen aan de uitbreiding van het project 2Imprezs 4.0. Voor de laatste school die werd ingeschreven, namelijk De Met, betaalde de gemeente een inschrijving van € 3.000 in 2022.