Ons plan

We zetten in op een consequente handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen. We bouwen het ANPR-cameranetwerk voor trajectcontrole verder uit. We plaatsen bijkomende flitspalen, smileys en voorzien de nodige verkeerstechnische meettoestellen.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

Uitbouwen netwerk ANPR-camera's

  • Molenstraat - vrachtwagensluis
    • Oplevering ANPR-sites door Proximus - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • In werkingstelling - kwartaal 3 2024 - lopende (PZ Bodukap)
  • Leemstraat - vrachtwagensluis
    • Oplevering ANPR-sites door Proximus - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • In werkingstelling - kwartaal 3 2024 - lopende (PZ Bodukap)
  • Slameuterstraat - trajectcontrole 
    • Oplevering ANPR-sites kwartaal 2 2024 - afgerond
    • In werkingstelling - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • Verwijderen asverschuiving - kwartaal 3 2024
  • Clemenceaustraat - trajectcontrole
    • Ontvangen offertes - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • Goedkeuring CBS/ GR - bestelling - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • Plaatsing 2024/2025
  • Mechelbaan - trajectcontrole
    • Ontvangen offertes - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • Goedkeuring CBS/ GR - bestelling - kwartaal 2 2024 - afgerond
    • Plaatsing 2024/2025
  • Bijkomend onderzoek (opvragen offertes) voor bijkomende gevraagde sites op de Molenstraat (trajectcontrole) en de Borgersteinlei (trajectcontrole) - Q3 2024

Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen

  • Onderzoek naar bijkomende locaties voor flitspalen - uitgevoerd Q3 2023.
  • Ontvangen nieuwe offertes in kader van het uitbreiden van het netwerk (Bergstraat - Duffelsesteenweg - Mechelsesteenweg) - Q3 2024
  • Onderzoek naar vervanging van de huidige smiley's en smart mobility toepassingen - 2025 - 2030

Onderhoud en ijking huidige sites

  • Ijking voor de sites met betrekking tot handhaving op snelheid (2 jaarlijks per site) - permanent lopende
  • Onderhoud - permanent lopende

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

Uitbouwen netwerk ANPR-camera's

  • Molenstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 3 2024 - timing afhankelijk van PZ Bodukap - lopende

De paal werd reeds geplaatst. De site werd opgeleverd door Proximus (Q2 2024). PZ Bodukap zal in Q3 2024 de implementatie op hun servers uitvoeren waarna de sites operationeel zijn.  

  • Leemstraat - vrachtwagensluis - kwartaal 2 2024 - timing afhankelijk van PZ Bodukap - lopende

De paal werd reeds geplaatst. De site werd opgeleverd door Proximus (Q2 2024). PZ Bodukap zal in Q3 2024 de implementatie op hun servers uitvoeren waarna de sites operationeel zijn.  

  • Slameuterstraat - trajectcontrole -  kwartaal 2 2024 -  operationeel - Q2 afgerond

In het eerste kwartaal van 2023 heeft de gemeente Putte laten weten dat ze willen samenwerking en ook een site willen installeren in de Slameuterstraat (kant Putte). De offertes en dergelijke werden hieraan aangepast. In het tweede kwartaal werd er op de GR een samenwerkingovereenkomst met Putte goedgekeurd die de afspraken vastlegt met de gemeente Putte daar dit een gemeenschappelijk traject is. De sites zijn in werking (Q2 2024). In Q3 van 2024 zullen de asverschuivingen verwijderd worden. 

  • Onderzoek naar bijkomende locaties voor ANPR  - lopende

Naar aanleiding van intern overleg werden er een aantal nieuwe locaties gekozen waar handhaving aangewezen is. Voor deze sites werd principieel een goedkeuring gegeven door het CBS in Q4 van 2023, waarbij ook de opmaak van de (betalende) offerte werd goedgekeurd. 

Het betreft onderstaande sites:

  • Molenstraat - zone 70: een tweede site in combinatie met de huidige site die geplaatst wordt
  • Mechelbaan - zone 70
  • Clemenceaustraat - zone 50
  • Borgersteinlei - zone 30: momenteel is hier een snelheidsregime van 50km/u van toepassing. Gezien het toegenomen verkeer op de Borgersteinlei/Meidoornstraat is een trajectcontrole hier aangewezen. Daar wij als gemeente reeds een site hebben staan in de Borgersteinlei (ter hoogte van de Met), is het interessant een bijkomende site te plaatsen in de Borgersteinlei net voorbij het kruispunt met het Ijzerenveld. Dit is deels grondgebied Mechelen. Er werd reeds een overleg ingepland met Mechelen waarbij er een principieel akkoord is om deze site mee te nemen. Verdere afspraken dienen nog gemaakt te worden. Deze offertes worden verwacht in Q2 van 2024.

De sites in de Borgersteinlei en de Molenstraat kunnen binnen het huidige raamakkoord met Smartville niet geleverd worden compatibel met de reeds bestaande sites. Voor deze sites is er een prijs gevraagd aan Proximus. Het nazicht ter plaatse werd reeds ingepland. De offertes worden verwacht in Q3 van 2024.

Voor de trajectcontrole op de Mechelbaan en de Clemenceaustraat werd in Q2 van 2024 de offerte goedgekeurd. Dit zal verder in uitvoering gaan. 

Plaatsen van bijkomende flitspalen, smileys en aankoop van andere verkeerstechnische toestellen

Flitspalen:

De huidige flitspalen in de gemeente worden vervangen door nieuwe. Dit zal gebeuren op 3 locaties (Wilsonstraat (2) en de Berlaarbaan (1). Bijkomend zullen er 2 camera's aangekocht worden die kunnen roteren tussen de verschillende palen. Deze palen zijn operationeel sinds Q3 van 2023.

Naar aanleiding van intern overleg werden er een aantal nieuwe locaties gekozen waar handhaving aangewezen is.  Voor deze sites werd principieel een goedkeuring gegeven door het CBS in Q4 van 2023, waarbij ook de opmaak van de (betalende) offerte werd goedgekeurd.  Deze offertes worden verwacht in Q3 van 2024, deze werden nog niet ontvangen.

Het betreft onderstaande sites:

  • Bergstraat - 70 km/u: tussen de Slameuterstraat en begin zone 50 (kant Mechelbaan)
  • Duffelsesteenweg - 70km/u: ten noorden van het kruispunt met Deegmortels/Bemortel
  • Mechelsesteenweg - 50 km/u: ten westen van het kruispunt met de Olmstraat

Smiley's - smart mobility:

In het verleden heeft de gemeente een aantal vaste smiley's geplaatst. Deze zijn ondertussen versleten en gaan hun laatste dagen in. Twee smiley's werden al vervangen. De nieuwere versie van Smiley's geeft directe online info (snelheid en verkeersintensiteiten). Dit maakt verkeersopvolging interessant en gemakkelijk. Bijkomend zijn er op de markt mobiliteitistplatformen die deze info bundelden en overzichtelijk weergeven. Om in de toekomst een beter zicht te hebben op de verkeerssituaties in de gemeente is het aangewezen hierop in te zetten. In de volgende legislatuur zal er gekeken moeten worden hoe hiermee verder omgegaan wordt.

Onderhoud en ijking

Voor het onderhoud van de huidige ANPR sites hebben we een onderhoudscontract i.s.m. Proximus. Als gemeente hebben wij geen zicht op de werking van de sites daar het back office in handen is van PZ Bodukap. 

De ijking dient 2 jaarlijks te gebeuren. Wanneer er een herstelling dient te gebeuren dient de site soms ook herijkt te worden. Hierdoor kan het dus zijn dat sommige sites vaker herijkt worden dan om de twee jaar. Dit heeft gevolgen voor de budgetten. 

Voor de herstelling, het onderhoud en de ijking is er constante communicatie nodig tussen de drie partijen. Dit verloopt niet altijd even makkelijk, er gaat ook vaak tijd verloren hierdoor. In kwartaal 1 2023 is gebleken dat er een aantal sites niet functioneerden. Dit is vastgesteld daar het aantal opgemaakte PV's heel wat minder was in 2022. Ondertussen is dit opgelost, er zijn nog problemen op onderstaande site:

  • Katelijnestraat (Duffel): deze site was aangereden op het einde van kwartaal 4 2022. Hiervoor is de verzekering tussengekomen.  Vanuit de verzekeringsmaatschappij is er in Q1 van 2024 een overleg ingepland met de verschillende betrokken partijen, dit was positief. De herstelling is ingepland in Q3 van 2024.

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Budgetten voor bovenstaande investeringen en onderhoud van de huidige sites zijn voorzien in het meerjarenplan. Het is echter steeds moeilijk in te plannen wanneer deze budgetten aangewend worden daar we hiervoor afhankelijk zijn van de leverancier (Proximus). Het duurt vaak lang voor we de offertes mogen ontvangen en de bestellingen uitgevoerd zijn.

Voor het onderhoud en de ijking zijn de prijzen het afgelopen jaar gestegen. Dit zal dus ook doorgerekend worden bij de komende AMJP voor 2024 en volgende. Voor de ijking is het moeilijk in te schatten wat de kosten zijn daar er soms een bijkomende ijking uitgevoerd moet worden bij een herstelling. 

Voor de herstelling van de site in de Katelijnestraat zijn wij nog afhankelijk van het expertiseverslag van de verzekering. Dit wordt positief ingeschat maar het bedrag dat we zullen terugvorderen zal nooit heel de herstelling dekken.