Ons plan

We realiseren een dorpskernvernieuwing in Onze-Lieve-Vrouw-Waver door de herinrichting van het openbaar domein met bijzondere aandacht voor zwakke weggebruikers, ruimte voor terrassen, voldoende brede voetpaden alsook voldoende parkeerplaatsen voor wagens. Hierbij zorgen we eveneens voor meer ruimte rond de huidige monumenten en zorgen we voor meer groen in de gehele dorpskern.

Tijdpad & mijlpalen

G

Tijdpad & mijlpalen

•   Goedkeuring voorontwerp – kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
•   Opmaak 3D-beelden – kwartaal 2 en 3 2021 – uitgevoerd
•   Terugkoppeling voorontwerp met stakeholders – 2021 – uitgevoerd
•   Terugkoppeling voorontwerp met raadscommissie - kwartaal 2 2021 – uitgevoerd
•   Participatie burgers – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd
•   Goedkeuring voorontwerp na participatie – kwartaal 2 2022 – uitgevoerd
•   Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3+4 2022 – uitgevoerd
•   Definitief ontwerp – kwartaal 1 en 2 2023 – lopend
•   Aanbestedingsdossier - kwartaal 3 2023 – lopend
•   Goedkeuring dossier door VMM - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
•   Aanbestedingsprocedure – kwartaal 3 + 4 2023 - uitgevoerd
•   Uitvoering – 2024 - lopend

Fase 1: Dijk, Kruisweglei - Kegelhoekslaan: mei 2024 – september 2024
Fase 2: Dijk Kegelhoekslaan - Dorp: najaar 2024
Fase 3A: zuidelijke zijde Dorp: najaar 2024 – begin 2025
Fase 3B: kruispunt Bosstraat + klein stukje Bosstraat: augustus 2024
Fase 4: noordelijk deel Dorp: eerste helft 2025
Fase 5: Molenlei: tijdstip nog te bepalen, afhankelijk van de aanleg nutsleidingen
Fase 6: zijstraat Molenstraat: tijdstip nog te bepalen, afhankelijk van de aanleg nutsleidingen

  •  Oplevering - 2026

Stand van zaken

G

Stand van zaken (toelichting)

  •  Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3 en 4 2022 - uitgevoerd
  • Goedkeuring voorontwerp – kwartaal 2 2021 - uitgevoerd

Het voorontwerp werd goedgekeurd door het college in zitting van 19 april 2021.

  • Opmaak 3D-beelden – kwartaal 2 en 3 2021 – uitgevoerd

De opgemaakt 3D-beelden werden in de infobrochure gebruikt. De brochure is gedrukt en bedeeld aan de betrokken bewoners.

  • Terugkoppeling voorontwerp met stakeholders – 2021  - uitgevoerd

Het advies van De Lijn werd ingewonnen. We kregen feedback dat er in het centrum een eindhalte van de bus moest voorzien worden en dat deze bus daar moet kunnen draaien. Dit is verder met het studiebureau en De Lijn bekeken. Er zijn verschillende opties uitgewerkt met de juiste draaicirkels. Er is een proefrit gebeurd door De Lijn in aanwezigheid van onze mobiliteitsambtenaar.
Het advies van brandweer werd ingewonnen in mei 2021. Het advies op de huidige plannen is positief.
Het advies van Inter voor de toegankelijkheid werd ingewonnen in juni 2021. Het advies geeft enkele aanbevelingen mee die in ontwerpfase verder zullen gedetailleerd worden.
Adviesvragen op het voorontwerp bij De Lijn, Bodukap, Brandweer, GECORO en Onroerend Erfgoed zijn opgevraagd en ontvangen.

  • Terugkoppeling voorontwerp met raadscommissie - kwartaal 2 2021 - uitgevoerd

Het voorontwerp is door het studiebureau toegelicht op de raadscommissie van 17 mei 2021.

  • Participatie burgers – kwartaal 3 2021 – uitgevoerd

De brochure werd opgemaakt en verdeeld bij de inwoners van Onze-Lieve-Vrouw-Waver in het weekend van 21 en 22 augustus 2021.
Een infomarkt werd geïnstalleerd aan het raadhuis op dinsdag 6 september 2021. Suggesties op de plannen konden via Hoplr of via een invulformulier bezorgd worden tot 12 september 2021. De interne terugkoppeling van deze participatie en adviezen werd georganiseerd in november 2021.
In het eerste kwartaal van 2022 werden de uitgewerkte werkplannen naar aanleiding van de verschillende participatiemomenten en de interne adviezen voorgesteld.

  • Goedkeuring voorontwerp na participatie – kwartaal 2 2022 – uitgevoerd

Het college keurde het nieuwe ontwerp goed in zitting van 13 juni 2022.
De ontwerper startte het definitief ontwerp met materialisatie, adviezen stakeholders, nutsmaatschappijen en afstemming met Aquafin en Pidpa op.

  • Afstemming ontwerp met nutsmaatschappijen - kwartaal 3 en 4 2022 én kwartaal 1 2023 - uitgevoerd

De afstemming van de rioleringsplannen met de bestaande en nieuwe nutsleidingen is opgestart, kwartaal 3 2022 en loopt verder in kwartaal 4 2022 en kwartaal 1 2023. De werken zijn voorzien te starten in kwartaal 3 2023. Hun planning en detailplannen zijn opgemaakt en overgemaakt aan de pilootnutsmaatschappij in dit project, zijnde Pidpa.

•       Definitief ontwerp – kwartaal 1 en 2 2023 – uitgevoerd
Kwartaal 1 – 2023 

Er werd een microsimulatie uitgevoerd door Sweco zodat de concrete wisselwerking over de 2 kruispunten kan bepaald worden en de verkeersstromen tijdens de ochtend- en avondspits gevisualiseerd kunnen weergegeven worden in de verschillende scenario's. De studie geeft aan dat verkeerlichten niet wenselijk zijn omdat zij veel file zullen veroorzaken en dat de rijrichting achter de kerk bij voorkeur wordt omgekeerd - t.o.v. de huidige situatie - in het nieuwe ontwerp. Dit in kader van de veiligheid van het plein en de verkeersafwikkeling ervan. 

Het definitieve ontwerp is april 2023 voorgelegd aan het college.

Kwartaal 2 - 2023

Het ontwerp is toegelicht aan de verschillende stakeholders tijdens onder andere bewonersvergadering, handelaarsvergadering, individuele besprekingen,.... In de mate van het mogelijke zijn kleine aanpassingen nog meegenomen, bijv. het afschuinen van een plantvak aan parking Wissel voor het oprijden van de lijnbus. 

Het ontwerp werd voorgesteld aan de raadscommissie van april. Vervolgens werd op een aparte raadscommissie in juni de micro-simulatie van de verkeerstromen door het studiebureau toegelicht en wordt op vraag van de raadscommissie een bijkomende studie aangevraagd om de voorrangsregeling op het kruispunt Dorp-Molenstraat te simuleren.

  •  Aanbestedingsdossier – kwartaal 2+3 2023 - uitgevoerd

Kwartaal 2 -2023: het studiebureau heeft het bijzonder bestek opgemaakt en ter nazicht voorgelegd aan Aquafin, Pidpa en de gemeente.

Dit dossier is eveneens eind juni verstuurd naar VMM voor nazicht van het subsidiedossier van de riolering.

Het aanbestedingsdossier werd in kwartaal 3 -2023 goedgekeurd door de gemeenteraad.

•    Uitvoering - 2024 - lopend


Op 17 april 2024 vond de bewonersvergadering plaats voor de start van de werken. Dit samen met de partners Pidpa, Aquafin, Sweco en de aannemer DCA.

De aannemer is gestart met de werken in fase 1- mei 2024

Begin mei werd het wegdek in asfalt gefreesd en opgebroken, waarna op 6 mei 2024 de eigenlijke rioleringswerken van start zijn gegaan.

De rioleringswerken werd eind juni afgerond en de boordstenen werden gegoten op 27 juni 2024.
Op woensdag 10 juli 2024 werd de onderlaag in asfalt geplaatst en kregen de bewoners een tijdelijke steenslag oprit.
Hierna ging de aannemer in bouwverlof.

De werken starten terug op 6 augustus met de afwerking van fase 1 en de uitvoering van fase 3B.

Ondanks de ongunstige weersomstandigheden in mei, juni en juli heeft de aannemer de voorziene timing kunnen aanhouden.

Fase 5 +6 kunnen nog niet opgestart worden omdat de grondinnemingen voor de realisatie van de nieuwe rooilijn nog lopende zijn. 

Wat kost het?

G

Wat kost het?

Voor dit project zijn de nodige budgetten voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.

Dit onder:

MJP001215 Dorpskernvernieuwing OLVW - uitvoeren nodige infrastructuurwerken+

2024: € 2.573.872,0

2025: € 2.468.424,0

2026: € 93.500

MJP001214 Herinrichting openbaar domein kern OLVW via participatietraject - erelonen

2024: € 322.259,12

2025: € 150.000

MJP 1219 Subsidie fietspaden  Heraanleg Dijk en Dorp

2023:  € 265.911,44

2025: € 0

2026: € 340.911,14

De uitgave voor de opdracht (Dijk/Dorp en dorpskernvernieuwing) wordt gegund aan 3.948.095,58 incl. btw.

De kosten voor de  verplaatsing van nutsvoorzieningen, nieuwe nutsvoorzieningen (oa.marktkasten) en verlichtingsarmaturen, groen dienen nog in rekening gebracht te worden.