AC 4.5.1. Klimaat- en energiebeleid

Ons plan
We nemen een actieve regierol op inzake klimaatbeleid en ondernemen zelf acties. Daarnaast geven we ook mee vorm aan de energietransitie.
Tijdpad & mijlpalen
Tijdpad & mijlpalen
EPC's:
- Uit te voeren in 2021 - uitgevoerd
- Geen verdere acties deze legislatuur
Energieboekhouding:
- Deze wordt jaarlijks opgemaakt.
- Opmaak energieboekhouding via gegevens Vlaams Energie Bedrijf - tot en met 2021
- Opmaak energieboekhouding via e-Lyse tool (Fluvius) - vanaf 2022
Het plaatsen van digitale meters voor waterverbruik (Pidpa) dient nog uitgerold te worden.
See2do en Thermoscan naar Renofan:
- Scanning en afronding (See2Do) - kwartaal 3 2020 tot kwartaal 1 2021 - uitgevoerd
- Verderzetting project via Thermoscan naar Renofan - kwartaal 1 2021 - uitgevoerd
- Selecteren wijk "Tuinwijk" i.p.v. algemene uitwerking - kwartaal 2 2021 - uitgevoerd
- Scan Tuinwijk - kwartaal 4 2021 - uitgevoerd
- Verwerking resultaten en terugkoppeling naar bewoners - kwartaal 1 en 2 2022 uitgevoerd
- Selecteren nieuwe wijk "Schranswijk" en tevens deel Pasbrug - kwartaal 2 - uitgevoerd
- Informeren wijken - kwartaal 3 2022 - uitgevoerd
- Scan wijken – kwartaal 4 2022 - uitgevoerd
- Verwerking resultaten en terugkoppeling naar bewoners - kwartaal 1 en 2 2023 - uitgevoerd
- informeren wijk - kwartaal 4 2023 - uitgevoerd
- Scan wijk - kwartaal 4 2023 - kwartaal 1 2024 - uitgevoerd
- informeren wijk - kwartaal 4 2023 10 december 2024 - uitgevoerd
- Scan wijk - kwartaal 4 2024 - kwartaal 1 2025 - lopend
Samenaankoop regentonnen:
- Organisatie samenaankoop regentonnen - 2021 – uitgevoerd
- Organisatie samenaankoop regentonnen - 2023
Energie-efficiëntiemaatregelen en groene stroom:
- Indienen subsidiedossiers voor de energie-efficiëntiemaatregelen en plaatsing van zonnepanelen op de gemeentelijke werkplaatsen en school Dijkstein samen met de schuldvorderingsvraag - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
- Opmaak plan om tegen 2030 onze gemeentelijke gebouwen klimaatneutraal te maken zoals de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) voorschrijven - kwartaal 4 2023 - uitgevoerd
Burgemeestersconvenant 2030 - klimaatactieplan:
- Overleg met de externe stuurgroep SKW2030 - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
- Overlegmomenten met de interne stuurgroep SKW2030 - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
- Opstellen sleutelactielijst (bestuurlijk beleid) en intern bespreking - kwartaal 1 2022 - uitgevoerd
- Opmaak en bespreking definitief (voor)ontwerp klimaatactieplan - kwartaal 2 2022 - uitgevoerd
- Goedkeuring klimaatactieplan door het college en de gemeenteraad - kwartaal 3 tot 4 2022 - uitgevoerd
- Indienen van het klimaatplan bij Europa - kwartaal 4 2022 - uitgevoerd
- Oprichten werkgroepen over de administratieve diensten heen om per thema de engagementen gemaakt in het burgemeestersconvenant te behartigen en er het uitzetten van richtlijnen voor het bijhouden van de data naar rapportage toe zowel in het kader van het burgemeestersconvenant (Europa) als het lokaal energie- en klimaatpact (Vlaanderen) - kwartaal 4 2022 - lopende
- Startvergaderingen werkgroepen SKW2030 - kwartaal 1 2023 - uitgevoerd
- Aanmaak klimaatpagina: LEKP project in Pepperflow aanmaken om het rapport rechtstreeks aan te vullen en op de website openbaar te stellen - kwartaal 1 2024 - lopend
- Uitvoeren klimaattafels - kwartaal 2-3 2024 - in voorbereiding
2Impresz:
- Opnieuw opstarten van het 2Impresz project - 2Impresz4.0 : informatie gaan geven op de scholen samen met IGEMO - kwartaal 3 2022 - uitgevoerd
- Organisatie van startmomenten voor de scholen in Lier (Hagelstein) en Mechelen (De Met) - kwartaal 1 2023 - uitgevoerd
- Afsluiten van het educatief luik - kwartaal 2 2023 - uitgevoerd
Zonnewijzer:
- Organiseren van een informatiesessie - 24 september 2024 - uitgevoerd:
- Geven van 50 individuele adviezen bij zonne-energie projecten - 12 van de 50 gegeven - lopend
MijnVerbouwbegeleiding:
Het project loopt van 1 oktober 2024 tot en met 31 december 2026.
Samenaankoop hoogrendementsbeglazing:
De lancering van de groepsaankoop wordt voorzien in het najaar en er wordt uitgegaan van een looptijd van twee jaar.
Klimaattafels:
klimaattafel 1 - Wijk Beatrijsstraat - Campus de Nayer - 3 oktober 2024 - uitgevoerd.
Stand van zaken
Stand van zaken (toelichting)
EPC's:
In 2024 zullen nieuwe EPC-NR rapporten worden opgemaakt.
Momenteel worden offertes opgevraagd en zijn er 3 offertes binnen om de grootste gebouwen te doen ( 3 scholen, gemeentehuis, sporthal bruultjeshoek en loerenboske). Daarna volgen ook nog de andere gebouwen. Ook voor de gebouwen die in verhuur en pacht zullen op termijn deze rapporten opgemaakt worden.
De energieboekhouding:
Elektriciteit en gas:
De energieboekhouding werd eind 2020 zeer grondig opgemaakt en een aantal correcties werden aangebracht. Zo werden de cijfers van VEB (energieleverancier) in de energieboekhouding van de afgelopen jaren helemaal opnieuw opgezocht en ingevuld.
De boekhouding werd uitgebreid naar alle aansluitingen i.p.v. enkel de gemeentelijke gebouwen (ook openbare verlichting, lokaaltjes,...). De energieboekhouding werd dus verder uitgebreid, maar kan nog verder geanalyseerd worden.
In 2022 werden alle data opgenomen in de E-lyse-tool van Fluvius. De verbruiken tot eind 2023 zijn aangevuld in E-lyse. Het is de bedoeling om een export te doen en dan over te schakelen naar Terra (E-lyse wordt uit gebruik genomen). Er zijn al enkele gebouwen met digitale (zowel elektriciteit als gas) meters waar dus continue opvolging mogelijk is. Bedoeling is om op termijn in alle gemeentelijke gebouwen digitale meters te hebben.
Water:
Er zijn nog geen digitale watertellers in de gemeentelijke gebouwen. De meterstanden worden wel jaarlijks bijgehouden en extra gecontroleerd/vergeleken met de jaarverbruiken via PIDPA (bijlage). Er wordt gewacht op de uitrol van digitale watermeters via PIDPA.
See2Do en Van Thermoscan naar Renofan:
In de winter van 2020-2021 werden de laatste dossiers van het project See2Do gescand. Er waren ook 12 nieuwe aanvragen die gescand werden. Omdat er geen wijken vastgelegd waren, kon iedereen een aanvraag doen.
Door corona was het moeilijk om vrijwilligers te vinden. Er was maar 1 vrijwilliger voor onze gemeente. Het aantal scans in onze gemeente lag relatief laag. Er werd gehoopt het project terug op te krikken na corona, wat ook deels gebeurde. In het najaar volgden er 4 extra vrijwilligers een opleiding in zaal Wolvenhoek.
Voor de winterperiode van 2021-2022 werd gekozen om enkel te richten op de Tuinwijk, Dr. Laenenstraat en Generaal Deschachtstraat. Er werd een infomoment gehouden in school GLOC waarbij 29 bewoners (adressen) aanwezig waren. Er waren 74 aanvragen waarvan 62 uit de vooropgestelde wijk. Uiteindelijk werden er 64 scans uitgevoerd en kwamen er 52 inwoners naar het terugkommoment. Dit jaar konden we rekenen op 3 vrijwilligers. De analyse van de thermoscan resultaten voor de winter 2021-2022 is toegevoegd in bijlage
Voor de winterperiode van 2022-2023 werden de "Schranswijk" en een deel van Pasbrug geselecteerd. Er werden 416 bewonersbrieven verstuurd. Er waren 16 inwoners op het infomoment op het gemeentehuis en er is een veelvoud aan inschrijvingen. Er werden 52 scans uitgevoerd. Er waren 36 aanwezigen op het terugkommoment aanwezig. De analyse van de thermoscan resultaten voor de winter 2022-2023 is toegevoegd in bijlage.
Er werd in 2022 ook ingezet op de secundaire scholen.
College Hagestein besliste om mee in het project thermoscan op school te stappen. Alle leerlingen van de 3e graad STEM (ruim 80) kregen in 2022 via IGEMO 4 uren theorie, 2 uren praktijk en 2 uren feedback. Zo kregen de leerlingen onder meer les over het belang van isoleren en konden ze dit met een warmtecamera ook op het terrein waarnemen, zowel in eigen school als bij GBS GLOC en OCTOPUS. De leerlingen moesten vervolgens per groepje een presentatie brengen waarbij de pers aanwezig was. De resultaten werden bezorgd aan de dienst openbare werken.
Voor de winterperiode 2023-2024 werd een projectnota ontvangen met een voorstel van IGEMO om het project verder te zetten in de oude wijk aan het station, namelijk in de Beatrijsstraat, de Persivalstraat, de Ernest Claesstraat en het westelijke deel van de Goorboslei. Dit voorstel werd goedgekeurd op 28 augustus 2023. Het infomoment ging door op 9 november 2023. Het project is op dit moment lopende in de wijk.
In 2024-2025 werd het project verdergezet voor dezelfde wijk als in 2023-2024 plus de wijk vlak tegen campus de Nayer en de Lemanstraat en de Hoge velden. Er werden tot nu toe 21 scans uitgevoerd. Er staan er nog veel op de lijst om uitgevoerd te worden. Er zullen 30 scans uitgevoerd worden.
Samenaankoop regentonnen:
Er werden 38 regentonnen en 26 vulautomaten besteld tijdens de eerste bestelronde.
Tijdens de tweede bestelronde in september 2021 werden nog 6 regentonnen en 3 vulautomaten besteld.
Potentieelscans gemeentelijke gebouwen:
Er werd beslist om in te gaan op het aanbod van VEB in samenwerking met VIPA om gratis energiescans te laten nemen van onze BKO's. Alle andere zorginstellingen in onze gemeente werden tevens via brief op de hoogte gebracht van dit aanbod.
Ook is er budget om school Octopus en school GLOC te onderwerpen aan dergelijke energiescan. Met de voorziene budgetten in 2023 in het achterhoofd, kan deze scan een goede richting geven welke renovatiewerken het eerst opgenomen dienen te worden.
De energiescans werden ondertussen uitgevoerd en de bevindingen en mogelijk maatregelen kunnen dus mee gebruikt worden bij het verder uitwerken van een strategische nota omtrent het gemeentelijk patrimonium.
Energie-efficiëntiemaatregelen en groene stroom:
Subsidieoproep 'lokale energieprojecten':
Wij dienden voor de subsidieoproep 'lokale energieprojecten' een project in om de gemeentelijke werkplaatsen meer energie efficiënt te maken en van groene stroom te voorzien. Voor dit project gold een maximale subsidiebijdrage van 1 euro per inwoner. Er werd € 20.870,00 toegekend. In mei 2019 werd het dak gerenoveerd en geïsoleerd. Dit werd gegund aan het bedrijf DRD algemene dak-, renovatie- en bouwwerken BVBA. In december 2021 werd de oude luchtverhitter vervangen door een nieuwe. Dit werd uitgevoerd door TES – Total Energy Solutions. In december 2021 werden er zonnepanelen gelegd op het dak (uitgevoerd door MR Group BV - MR Solar) en in januari 2022 werden er gevelwerken uitgevoerd waarbij de gevels stevig geïsoleerd werden.
Het inhoudelijk rapport, het financieel rapport en de schuldvorderingsvraag voor deze subsidies werd ingediend bij het Vlaams Energie- en klimaatagentschap (VEKA) op 14 september 2022 (na goedkeuring van het rapport door het college in augustus 2022). De eerste schijf van het subsidiebedrag werd eerder reeds opgevraagd. Na opmerkingen van het VEKA werd deze opnieuw ingediend op 29 november 2022. Deze subsidie werd uitbetaald.
Subsidieoproep 'overal stroomversnellers':
Wij dienden voor 'overal stroomversnellers' een aanvraag in voor subsidies voor het verwezenlijken van energie-efficiëntie maatregelen en het leggen van zonnepanelen op het gemeentehuis. Nadien werd het groene energie gedeelte van dit project vervangen door de school Dijkstein omdat het dak van het gemeentehuis niet stabiel genoeg bleek voor zonnepanelen. Aan de gemeente werd een maximaal subsidiebedrag toegekend van € 20.681,00 (een euro per inwoner).
De energie-efficiëntie maatregelen aan het gemeentehuis werden uitgevoerd in 2019. Er werd buitenzonwering geïnstalleerd door de firma Louvers (afgerond in september 2019) en er werd een verledding uitgevoerd door de firma VanKerckhove Electro & Audiovisual (afgerond in december 2019).
Voorbereidende werken aan het dak van school Dijkstein werden reeds gegund aan de firma Crabbe op 19 december 2016 en uitgevoerd tussen tussen december 2017 en maart 2018. Het volledige project, met inbegrip van het plaatsen van de zonnepanelen in samenwerking met Klimaan, werd beëindigd in juni 2021.
Het inhoudelijk en financieel rapport, samen met de schulvorderingsvraag voor deze subsidies, werden ingediend bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) op 14 september 2022 (na goedkeuring van het rapport door het college in augustus 2022). Na opmerkingen van VEKA werd deze aanvraag nog niet opnieuw ingediend vermits er nog geen antwoord is gekomen op de vragen rond dit dossier. Deze subsidie werd in oktober 2024 uitbetaald.
Burgemeestersconvenant 2030 - Lokaal Energie-en KlimaatPact:
Zowel het burgemeestersconvenant (BC) als het Lokaal Energie- en KlimaatPact (LEKP) werden in 2021 door de burgemeester ondertekend. In november 2022 werd ook de ondertekening van het LEKP2.0 goedgekeurd door het college (14 november) en door de gemeenteraad (28 november). Beide intentieverklaringen (BC en LEKP) beogen het leveren van een bijdrage aan het waarmaken van de bovengemeentelijke klimaatdoelstellingen op lokaal niveau. Het LEKP wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het BC 2030, dat dan ook verplicht moest ondertekend worden om de Vlaamse subsidies via het LEKP te kunnen ontvangen. Het LEKP2.1. voorgesteld aan het college op 22 mei 2023 en aan de gemeenteraad op 19 juni 2023, werd niet ondertekend. Reden daarvoor is de inschatting dat de doelstellingen onhaalbaar zijn en dat de ondersteuningsmaatregelen die de overheid zou bieden, niet in overeenstemming zijn met de timing die werd opgelegd om de doelstellingen te bereiken.
Via het burgemeestersconvenant zijn we verplicht om een klimaatactieplan op te stellen voor onze gemeente. Sinds januari 2022 werd er door zowel een overkoepelend orgaan binnen de interne diensten (SKW2030) als een externe stuurgroep (burgers uit verschillende sectoren kwamen 3 keer samen) gewerkt aan een lijst met acties die opgenomen zouden worden in ons klimaatactieplan. Deze lijst is opgebouwd rond 7 speerpunten. Een speerpunt kun je zien als een beleidsstrategie om de klimaatdoelen voor verschillende sectoren te bereiken. Op 26 juni 2022 werd het klimaatactieplan voor de eerste keer aan het college voorgesteld. Op 14 november 2022 en op 28 november 2022 werd het klimaatactieplan goedgekeurd door respectievelijk het college en de gemeenteraad. Op 5 december 2022 werd het klimaatactieplan opgestuurd naar Europa. Het klimaatactieplan is toegevoegd in bijlage.
In september 2022 werden binnen SKW2030 8 thematische werkgroepen opgericht naar de implementatie van het klimaatactieplan en de rapportering voor het LEKP toe. In de lijst hieronder worden de werkgroepen gegeven met de doelstellingen waarover het gaat en de datum waarop startvergadering doorging.
- WG 1: laten we een boom planten - meer groen (bomen, hagen, bloemperken) - 24 januari 2023;
- WG 2: verrijk je wijk - coöperatieve renovatieprojecten - nog geen vergadering vastgelegd wegens nog alleen in de werkgroep;
- WG 3: duurzame mobiliteit - laadpunten, deelsystemen auto's en eventueel fietsen, fietspaden - 23 januari 2023;
- WG 4: water het nieuwe goud - onthardingsprojecten en waterbuffering - 12 januari 2023;
- WG 5: lokale en circulaire economie - geen doelstellingen in het LEKP opgenomen - 30 januari 2023;
- WG 6: eigen gebouwen - energieverbruik en CO2 uitstoot patrimonium - nog geen vergadering vastgelegd, wel reeds verschillende overleg momenten gehad in 2022 omtrent het beperken van het energieverbruik en het strategisch vastgoedplan;
- WG 7: communicatie - opmaak klimaatpagina (nieuws en acties) - 30 januari 2023;
- WG 8: financiën en rapportering - financiële rapportering via beleids- en beheercyclus lokale besturen - 9 januari 2023.
Met deze werkgroepen werd in 2023 gewerkt rond de reeds lopende en nieuwe initiatieven omtrent de verschillende thema's, rond een strategische aanpak om de doelstellingen te bereiken en om deze ook te communiceren naar de bevolking via onze toekomstige klimaatpagina. De pagina geeft een overzicht van de voortgang die we maken in het kader van de LEKP doelstellingen en er kan informatie en nieuws rond de thema's op gevonden worden. De eerstvolgende stap naar de realisatie hiervan is de link realiseren tussen Pepperflow en onze website. Wanneer deze er is, zal het LEKP een apart project worden in Pepperflow waarop alle resultaten zullen worden ingegeven. De bedoeling is om een duidelijk platform te creëren voor de verzameling van de indicatoren in het kader van het LEKP. De planning is om in mei 2024 alle betrokken diensthoofden hierover in te lichten en een goede werking van het platform en informatiedoorstroom te garanderen tegen de volgende rapporteringsperiode van het LEKP.
De externe stuurgroep SKW2030 blijft ook actief voor de implementatie van het klimaatactieplan. Sinds de afwerking daarvan in december 2022 werd reeds verschillende keer samengekomen.
- 16 maart 2023: alle voorstellen die gedaan werden bij de opbouw van het klimaatactieplan werden overlopen en werd er door de leden aangegeven onder welke projecten zij graag hun schouders willen zetten. Voor elk specifiek idee wordt besproken of ook de gemeente ondersteuning kan bieden in de uitwerking en op welke manier. Na het op een rijtje zetten van de projecten werd gekozen om de vergaderingen op te splitsen per thema om de projecten te concretiseren.
- 4 mei 2023: speerpunt 2: 'groenblauwe netwerken van open ruimte tot kern'.
- 27 september 2023: speerpunt 3 'klimaatneutrale en bestendige wijken' en speerpunt 5 'lokale hernieuwbare stroom'.
- 19 december 2023: speerpunt 4 'klimaatvriendelijke mobiliteit', speerpunt 6 'duurzaam ondernemen' en speerpunt 7 'lokale en circulaire consumptie'.
De meeste ideeën waren aanzetten voor de gemeente waar we verder mee aan de slag zullen gaan. Indien de leden van SKW2030 verder input en feedback willen geven kan dat altijd. Er zal op geregelde tijdstippen naar hen terug gekoppeld worden. In 2024 zullen we ons extern focussen op het organiseren van wijkgerichte klimaattafels. De bedoeling is om voor elke wijk een klimaatscan uit te voeren en een klimaatkaart op te stellen, d.w.z. dat er een gedetailleerd overzicht komt van alle mogelijkheden die er zijn om binnen de wijk aan klimaatmitigatie te doen en om de wijk meer klimaatbestendig te maken met behulp van adaptieve maatregelen. Met behulp van de wijkrenovatietool die de meest accurate en betrouwbare databronnen combineert met de best beschikbare instrumenten en analyses om collectieve renovatietrajectendata gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering, zullen we de burgers ondersteunen om hun woning en wijk energiezuiniger te maken.
Voor het LEKP 1.0 en het LEKP2.0 werd een eerste keer gerapporteerd naar Vlaanderen begin maart 2023. Er werd een LEKP rapport opgesteld dat op 6 februari 2023 aan het college werd voorgesteld en vervolgens op 27 februari 2023 werd besproken tijdens de gemeenteraad. Het rapport en het bewijs dat dit besproken was op de gemeenteraad werd op 29 februari 2023 opgeladen op het loket voor lokale besturen.
Voor 2024 werd het voortgangsrapport besproken op de gemeenteraad van 29 april 2024. Het rapport is te vinden in bijlage.
Voor 2025 moet opnieuw gerapporteerd worden tegen 1 mei.
2Imprezs:
2Imprezs (2020):
2Impresz werd toegelicht op de raadscommissie. Het project had veel succes zowel in SUI als in Hagelstein. Hagelstein is begin maart 2020 zelfs naar Denemarken gereisd voor de EU conferentie aangaande deze projecten om jammer genoeg onmiddellijk rechtsomkeer te moeten maken wegens de lockdown. Het project werd onderbroken door corona. Zowel de school als IGEMO waren vragende partij om het project terug op te starten, echter door de aanhoudende problemen omwille van corona werd dit nog niet gedaan.
2Imprezs 4.0 (2022):
Het 2Imprezs project team leerde uit de moeilijkheden van de eerste versie van het project en biedt in z'n nieuwe gedaante een groot digitaal leeraanbod. Daarnaast werd een specialist energie aangesteld om met de technische dienst van iedere deelnemende school na te gaan hoe een daling van 30% van het energieverbruik kan verwezenlijkt worden. Het 2Impresz 4.0 project is van start gegaan voor de scholen Hagelstein en De Met. Zij waren aanwezig 2023 op de infosessies die werden georganiseerd in Lier en in Mechelen. Vanaf februari 2023 zijn deze scholen aan de slag gegaan met het leerpakket en met de analyse van hun energieverbruik op school. Het educatief luik is afgerond aan het einde van het schooljaar.
Zonnewijzer:
Klimaan cvso is de energiecoöperatie uit het Rivierenland.
In 2020 startte Klimaan het project Zonnewijzer op in de stad Mechelen (Mechelen Klimaatneutraal) en de gemeente Bonheiden. Het adviseren van burgers bleek zeer relevant te zijn.
Via Zonnewijzer zorgt Klimaan cvso voor een gedegen advies aan inwoners die geïnteresseerd zijn om zonnepanelen te installeren en bieden zij een vrijblijvend kwalitatief aanbod uit de groepsaankoop voor zonnepanelen aan een scherpe prijs.
Op 26 februari 2024 besliste het college om in te stappen in het project 'Zonnewijzer' voor het geven van 50 adviezen bij particulieren.
Ondertussen zijn 12 adviezen van de 50 gegeven.
MijnVerbouwbegeleiding:
De Vlaamse overheid heeft beslist om op 1 oktober 2024 de Mijn Verbouwbegeleiding te lanceren. In samenwerking met de energiehuizen/intercommunales - bij ons dus met IGEMO - wordt persoonlijke begeleiding verzorgd voor mensen die energiebesparend willen verbouwen.
De renovatiebegeleider geeft ter plaatse, bij de eigenaars thuis, onafhankelijk advies op maat. Samen met de bewoners wordt de volgorde van renovatiewerken besproken en in een concreet stappenplan vastgelegd.
Het bestuur besliste op 17 juni 2024 om in te stappen in dit project. De samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd op het CBS van 5 augustus 2024 en op de gemeenteraad van 2 september 2024.
Samenaankoop hoogrendementsbeglazing:
In een woning kan veel warmte verloren gaan via ramen met enkel of oud dubbel glas. Tijdens het thermoscannen zagen we hier ook veel ruimte voor verbetering. Hoogrendementsbeglazing helpt energie besparen (laat 3 tot 5 keer minder warmte door dan respectievelijk oud dubbel of enkel glas), leidt tot comfortverhoging (koudestraling, geluidswering), verlaagt de energiefactuur en verhoogt de waarde van de woning. Bovendien zijn dit relatief eenvoudige werken die slechts één tot twee dagen duren, geen bouwvergunning vereisen en geen kap- of breekwerk met zich meebrengen.
Via de groepsaankoop hoogrendementsbeglazing wordt oud enkel en dubbel glas zoveel mogelijk willen vervangen door hoogrendementsbeglazing. Deze renovaties dragen bij aan de LEKP-doelstelling ‘50 collectieve energiebesparende renovaties per 1000 wooneenheden’ onder Werf 2: Verrijk je wijk.
Concreet heeft STEKR een raamovereenkomst afgesloten met meerdere (lokale) glasleveranciers om zo de inwoners die inschrijven door te laten stromen naar betrouwbare leveranciers die een eerlijke prijs aanbieden. In het geval dat het schrijnwerk of de staat ervan geen glasvervanging toelaat, kunnen ze deze mensen doorverwijzen naar hun aannemerscollectief om eventueel nieuw schrijnwerk te laten plaatsen. Verder spelen ze een ontzorgende rol door de offertes na te kijken en de inwoners te ondersteunen bij het aanvragen van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en eventueel andere premies/diensten waar ze recht op hebben.
De infomomenten over deze groepsaankoop ging door op 1 oktober 2024 in de bibliotheek.
klimaattafels:
Een klimaattafel is een wijkgerichte avond waarop minimum het thema renovatie besproken wordt met de burgers en daarnaast andere thema’s binnen het klimaatthema zoals hernieuwbare energie en groenblauwe dooradering. De klimaattafels worden georganiseerd in samenwerking met IGEMO. Zij worden door de gemeente betaald om ons te ondersteunen bij de uitwerking van ons klimaatactieplan en dus bij het bereiken van de doelstellingen uit het LEKP.
op 3 oktober 2024 ging de eerste klimaattafel door. Deze werd georganiseerd voor de wijk aan de Beatrijsstraat en de wijk tegen campus de Nayer aan. Er werden presentaties gegeven over onze lopende projecten om de burgers te ondersteunen bij energiebesparende renovaties. Er werd een presentatie gegeven over de aanleg van de parking bij campus de Nayer en hoe hier rekening werd gehouden met groenblauw. Er was tijd voorzien voor vragen en ideeën van de burgers. Nadien vond er een receptie plaats.
Wat kost het?
Wat kost het?
EPC's:
Het budget voor de bepaling van de EPC's is in 2021 aangepast in de meerjarenplanning (MJP000616) omdat er werd beslist om ze allemaal te vernieuwen, wat efficiënter en financieel voordeliger was.
Alle nodige EPC's werden bepaald en hangen omhoog in de betrokken gebouwen. Het gemeentelijk patrimonium is nu volledig in orde voor de komende jaren. Er zijn deze legislatuur geen verdere acties nodig.
Energieboekhouding:
Het datalogging-verhaal is gestopt omdat de firma’s deze dienstverlening niet meer bieden. Er zijn dus ook geen onkosten meer.
Met het voorziene budget werd bekeken of er tijdelijke loggers op de watermeters konden geïnstalleerd worden. Dit was niet mogelijk. Door de vernieuwing van enkele watermeters kunnen er geen loggers meer geplaatst worden en er zijn ook geen firma's die een online tool voorzien voor de opvolging van de loggers. Er zal dus gewacht moeten worden op de uitrol van digitale watermeters door PIDPA.
See2do/thermoscan naar renofan/2impresz/samenaankoop regentonnen:
Deze acties/projecten blijven binnen het vooropgestelde budget (MJP001233).
Samenaankoop regentonnen:
De kost in 2021 bedroeg € 2.375 wat minder is dan het vooropgestelde budget van € 3.000.
Potentieelscans gemeentelijke gebouwen:
Hiervoor werd beschikbaar budget gebruikt van gebouwenbeheer.
Zonnepanelen:
Het financieel rapport werd voor beide ter goedkeuring en met advies van de financiële dienst op het college van 8 augustus 2022 gebracht en daaropvolgend zullen de subsidiedossiers ingediend worden. In principe zouden we voor elk subsidiedossier iets minder dan € 21.000 euro ontvangen:
De subsidie van VEKA voor het project 'overal stroomversnellers' van 15.652 euro werd ontvangen in oktober 2024.
Voor het project 'lokale energieprojecten' werd een eerste schijf van 10.435 euro ontvangen. na het corrigeren van de rapportering werd uiteindelijk de tweede helft van de subsidie, opnieuw 10.435 ontvangen in 2024.
Burgemeestersconvenant 2030:
- Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0:
Er is een basis van 10 miljoen euro vast elk jaar (2021-2029) dat aangevuld wordt met middelen uit het klimaatfonds, voor 2021 en 2022 ging dit over + 14,87 miljoen euro, dus in totaal 24,87 miljoen euro. Het berekende subsidiebedrag voor Sint-Katelijne-Waver voor het jaar 2022 (uitbetaald in 2023) is minimaal 70.934 euro (voor 2021, uitbetaald in 2022 was dat 69.533,11 euro en in 2021 werd ook reeds 10.435 euro ontvangen). Mocht dit in de toekomst terugvallen op de basis van 10 miljoen euro, dan zou dit voor ons elk jaar over 28.390,50 euro gaan. Het LEKP1.0 loopt tot 2029, dus de laatste betaling voor de gemeente is in 2030.
- Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0:
Dit is een éénmalig budget dat over 3 jaar gespreid wordt. In 2022 en 2023 (dus uitbetaling 2023 en 2024) is er 8,75 miljoen euro, voor 2025 (uitbetaling 2025) is er 5 miljoen euro. Voor Sint-Katelijne-Waver is dat voor de eerste 2 jaar 24.956,55 euro en voor het derde jaar 14.195 euro.
De voorspellingen vanaf 2024 zijn steeds minimumbedragen in de veronderstelling dat alle gemeenten intekenen. Voor LEKP1.0 gaf dat heel weinig verschil, omdat 293 van de 300 gemeenten intekenden (en wie dat niet deed, waren veelal kleine gemeenten), voor LEKP2.0 zal dat verschil misschien iets groter zijn. De simulaties zijn gemaakt op basis van de inwonersaantallen van 2020, dus ook als dat jaarlijks herberekend wordt, kan dat natuurlijk nog een (beperkt) verschil geven.
Samenvattende tabel met de (gesimuleerde) subsidiebedragen voor de komende jaren voor LEKP1.0 en LEKP2.0 in euro.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
LEKP 1.0 | 10.435 | 69.533,11 | 70.934,00 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 | 28.390,5 |
LEKP 2.0 | 24.956,55 | 24.956,55 | 14,195 |
Opmerking: de cijfers zijn deze die we in dat jaar effectief ontvangen. Voor beide LEKP's is het steeds het Vlaams budget van het jaar voordien dat verdeeld wordt en aan het begin van het volgende jaar wordt uitbetaald (behalve het bedrag dat we in 2021 kregen was van het LEKP 2021 zelf). Bv. in 2021 werd bepaald dat wij voor het LEKP in 69.999 euro subsidies zouden ontvangen voor dat jaar, maar het werd uitbetaald in 2022.
Er zijn geen budgetten expliciet aan klimaat toegekend, maar binnen de budgetten van de verschillende diensten is geld voorzien voor de acties opgenomen in het klimaatactieplan.
2Imprezs:
De scholen die meededen aan het project 2Impresz in 2020 kunnen gratis opnieuw deelnemen aan de uitbreiding van het project 2Imprezs 4.0. Voor de laatste school die werd ingeschreven, namelijk De Met, betaalde de gemeente een inschrijving van € 3.000 in 2022.
Zonnewijzer:
Het project kost € 2.800,25 voor het verzorgen van 50 adviezen, al of niet met begeleiding tot plaatsing via de groepsaankoop, het geven van een infomoment over zonnepanelen en thuisbatterijen, de rapportage over de resultaten en de communicatie over het project.
Hierbij geldt geen tijdslimiet, d.w.z. dat het project verdergezet wordt tot de 50 adviezen gegeven zijn. Indien de 50 adviezen gegeven zijn en de gemeente het project verder wenst te zetten, kan dit op een flexibele manier worden uitgebreid met het aantal adviezen dat de gemeente extra wenst aan te vragen of indien gewenst met een periode waarin verder adviezen gegeven kunnen worden die achteraf geteld en afgerekend worden.
MijnVerbouwbegeleiding:
De gemeente dient enkel financiering te voorzien voor de dossiers waar IGEMO effectief facturen voor heeft ontvangen van de uitgevoerde maatregelen.
Gelet op de vaststelling dat een burger gemiddeld 1,6 maatregelen uitvoert per dossier; en in de veronderstelling dat het aantal aanvragen gelijk blijft (een hypothese die IGEMO aanneemt op basis van SUPRA) zou de gemeente Sint-Katelijne-Waver hiervoor een bijdrage van 8.400 euro per jaar moeten budgetteren. Hiertegenover staat een investering van 460.000 euro per jaar vanuit de burgers.
Samengevat leidt elke dossier die de gemeente begeleidt naar een investering van 18.800 euro door de burger, aan een gemiddelde van 1.6 maatregelen per dossier.
Samenaankoop hoogrendementsbeglazing:
Dit project wordt door IGEMO volledig op eigen middelen getrokken en is dus volledig gratis voor de gemeenten.
Klimaattafels:
De gemeente zorgt voor de locatie en betaald daar eventueel huur voor. Dit was niet nodig bij de organisatie van de eerste klimaattafel in samenwerking met campus de Nayer.
De gemeente organiseert en financiert de receptie.
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2024 | Huidig Krediet 2024 | Uitgaven 2024 | Ontvangsten 2024 | |
---|---|---|---|---|
Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver | ||||
Exploitatie | ||||
Ontvangsten | ||||
70 - Prestaties | 0,00 | 0,00 | 272,78 | |
74 - Ontvangen subsidies | 109.844,30 | 0,00 | 125.737,54 | |
Totaal Ontvangsten | 109.844,30 | 0,00 | 126.010,32 | |
Uitgaven | ||||
61 - Werkingskosten | 36.360,00 | 16.200,25 | 0,00 | |
65 - Schulden | 21.850,24 | 21.850,24 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 58.210,24 | 38.050,49 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | 51.634,06 | -38.050,49 | 126.010,32 | |
Financiering | ||||
Ontvangsten | ||||
17 - Schulden > 1 jaar | 284.312,00 | 0,00 | 320.559,16 | |
Totaal Ontvangsten | 284.312,00 | 0,00 | 320.559,16 | |
Uitgaven | ||||
42 - Schulden op meer dan één jaar die binnen het jaar vervallen | 129.801,00 | 125.057,96 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 129.801,00 | 125.057,96 | 0,00 | |
Totaal Financiering | 154.511,00 | -125.057,96 | 320.559,16 | |
Investering | ||||
Ontvangsten | ||||
15 - Investeringssubsidies | 15.652,50 | 0,00 | 25.945,75 | |
28 - Financiële vaste activa | 49.766,00 | 0,00 | 49.766,47 | |
Totaal Ontvangsten | 65.418,50 | 0,00 | 75.712,22 | |
Uitgaven | ||||
22 - Infrastructuur | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
23 - Machines, installaties en uitrusting | 21.797,24 | 21.797,24 | 0,00 | |
24 - Meubilair, kantooruitrusting en rollend materieel | 0,00 | 0,00 | 0,00 | |
25 - Vaste activa in leasing of op grond van een soortgelijk recht | 284.312,00 | 320.559,16 | 0,00 | |
Totaal Uitgaven | 306.109,24 | 342.356,40 | 0,00 | |
Totaal Investering | -240.690,74 | -342.356,40 | 75.712,22 | |
Totaal Gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver | -34.545,68 | -505.464,85 | 522.281,70 |